NASA/Shutterstock

Metsästäjän vyö valaisee talviyötä

Joulukuu 2022: Orionin ikoninen vyö koostuu kolmesta kirkkaasta tähdestä – vai koostuuko? Opastamme, miten voit tarkastella tunnettua tähtikuviota aivan uudella tavalla.

Orionin vyö

Yötaivaalla loistaa nyt voimakkaasti kolme nuorta tähtijärjestelmää: Alnitak, Alnilam ja Mintaka. Ne kuuluvat Orionin vyö -nimellä tunnettuun tähtikuvioon, jonka kaikki yhdeksän tähteä ovat sinisiä ja suhteellisen nuoria.

Mitä nuorempi tähti on, sitä kuumempana se hehkuu ja sitä sinisemmältä se näyttää. Orionin vyön tähdet ovat ilmeisesti muodostuneet vain 4–10 miljoonaa vuotta sitten.

Vanhemmat tähdet – kuten yli 4,5 miljardin vuoden ikäinen Aurinko – hehkuvat heikommin ja loistavat siksi keltaisempina kuin nuoret.

Ilmiön taustaa: Vyöhön kuuluu yhdeksän tähteä

Äkkiseltään Orionin vyössä näyttää olevan vain kolme tähteä, mutta niiden massa on niin suuri, että ne ovat vetäneet puoleensa pienempiä tähtiä.

Alnitak

Alnitakin suurin tähti on sininen ylijättiläinen, peräti 20 kertaa Auringon kokoinen. Sitä kiertää kaksi pienempää tähteä.

Alnilam

Alnilam on 50 kertaa niin suuri kuin Aurinko, ja toisin kuin Orionin vyön muut osapuolet Alnilam on yksittäinen tähti.

Mintaka

Mintaka-järjestelmään kuuluu päätähden lisäksi neljä nuorta tähteä, joista yksi on niin kuuma, että se näyttää valkoiselta.

Orionin vyön tähdet ovat syntyneet Orionin sumuksi nimetyssä tähtisumussa, joka sijaitsee Orionin vyön eteläpuolella.

Myös Alnitakin tähtijärjestelmän ympärillä on tähtisumu: Liekkisumu. Siinä syntyy yhä uusia tähtiä, ja se koostuu nyt useista sadoista nuorista tähdistä.

Orionin vyöstä on matkaa Maahan 700–1 300 valovuotta, mikä on vain sadasosa Linnunradan läpimitasta. Astronomisessa mielessä se on siis melkein naapurissa. Se loistaakin niin voimakkaasti, että näet sen paljain silmin.

Opas Orionin vyöhön