Linnunradan valoisa keskus kohoaa esiin eteläisestä horisontista loppukesällä. Kaukaisten tähtien valo saavuttaa lopulta Maa-planeetan kuljettuaan tuhansia vuosia galaksin halki.

© JESPER GRØNNE, WWW.HVADIHIMLEN.DK

Linnunradan ydin valaisee yötaivaan

Jättimäinen hohtava nauha halkoo yötaivasta elokuun keskivaiheilla. Katso ylös ja ihaile galaksimme miljardeja tähtiä.

keskiviikko 15. elokuuta 2018 teksti Jesper Grønne

Keskeinen osa kotigalaksistamme Linnunradasta hohtaa loistavana nauhana yötaivaalla. Jotkin osat nauhasta näyttävät tummemmilta, koska niitä peittävät valtavat, tähtien välisessä avaruudessa leijuvat kaasupilvet.

Galaksin keskuksen supermassiivinen musta aukko on heti horisontin yllä mutta suurten kaasupilvien peitossa. Sen lähellä loistaa yksi galaksin kirkkaimmista alueista pilvien lomasta.

Lähes kohtisuoraan yläpuolellasi taivaalla näet osan Linnunradan Orionin haarasta, jossa oma Aurinkokuntammekin sijaitsee.

Toimi näin

• Mene ulos heti puolenyön jälkeen elokuun keskivaiheilla. Nyt uudenkuun jälkeen Kuun valo on heikoimmillaan eikä se siksi peitä Linnunradan kaukaisimpien alueiden himmeää valoa.

• Etsi pimeä paikka. Jos 30 kilometrinkin päässä etelän suunnassa on suuri kaupunki, sen valot heijastuvat ilmakehään kilometrien korkeuteen ja galaksin hohde hukkuu valosaasteeseen.

• Jotta voit ottaa valokuvia Linnunradan vyöstä, tarvitset kameraasi laajakulmaobjektiivin ja vakaan jalustan. Parhaat kuvat saat 15–30 sekunnin valotusajoilla.

TIESITKÖ?

Linnunradalla on mittaa ainakin 100 000 valovuotta reunasta reunaan, ja siihen kuuluu noin 400 miljardia tähteä.

Jos voisimme kulkea valon nopeudella, matka galaksin keskuksen supermassiivisen mustan aukon luo kestäisi 27 000 vuotta.

Lähde löytöretkelle universumiin

Linnunradan ydin on vain yksi ilmiöistä, jotka näyttäytyvät yötaivaalla tänä vuonna.

Taivaan tarkkailuun tarvitset hyvän kiikarin. Jos haluat tiirailla taivaalle, voit nyt saada täydellisen aloituspaketin. Siinä on:

• Laadukas kiikari, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kiehtova Kuu -opas – digitaalinen erikoisnumero, joka keskittyy Maan kiertolaiseen.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.