Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kosmiset kolaroijat valaisevat taivasta

GALAKSIOPAS: Pyörregalaksi ja sen pienempi naapurigalaksi NGC 5195 ovat satoja miljoonia vuosia käyneet keskenään kosmista kamppailua. Kamppailu on tuottanut yhden tähtitaivaan selvimmin erottuvista kierteisgalakseista. Maaliskuussa voit omin silmin ihailla sen näyttävää loistetta.

Tietoja galaksien kolarista

Maapallon varhaisten eläinten kehittyessä merissä noin puoli miljardia vuotta sitten galaksi NGC 5195 törmäsi rajusti suureen naapuriinsa, Pyörregalaksiin. Muutaman sadan miljoonan vuoden kuluttua galaksit kolaroivat jälleen.

Pyörregalaksin läpimitta on noin 60 000 valovuotta. Se on vain kolmasosa Linnunradan koosta.

Galaksit tönivät edelleenkin toisiaan, mikä on ilmeisesti muotoillut Pyörregalaksin hyvin erottuvat kierteishaarat. Ja NGC 5195:n painovoima lähettää yhä aaltoja naapurin kaasupilvien läpi niin, että pilvet kasautuvat vaaleanpunaisiksi tihentymiksi ja muodostavat tähtiä ripeään tahtiin.

Uudet siniset tähdet puhaltavat ajan mittaan punertavan kaasun tieltään.

Kierteishaarat syntyivät kolareissa

Jättiläismäiset pyörivät tähti-, pöly- ja kaasupilvet muodostivat toisiinsa törmäillessään kierteisgalakseja.

NGC 5195 on nyt – Maasta katsottuna – Pyörregalaksin takana, ja galakseja yhdistää pölystä muodostuva silta. Vaikka galaksit ovat 25 miljoonan valovuoden päässä meistä, pimeänä iltana näet ne kiikarilla.

Etenkin Pyörregalaksin ydin erottuu hyvin. Se loistaa noin 100 miljoonaa kertaa niin voimakkaasti kuin Aurinko – toisaalta siksi, että tähtiä on äärimmäisen tiheässä, toisaalta siksi, että galaksin keskuksen mustaan aukkoon syöksyvä aine vapauttaa valtavasti energiaa.

Galaksiopas

Pyörregalaksi näkyy korkealla taivaalla idässä Otavan ja Ajokoirien (Canes Venatici) tähdistön välissä. Sininen välkkyvä neliö osoittaa sen sijainnin.