Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kaasupalloteleskooppi tutkii tähtien ja planeettojen syntyä

Infrapunateleskooppi kohoaa 40 kilometrin korkeuteen tutkimaan, miten kaasu ja pöly tiivistyvät uusiksi taivaankappaleiksi.

Tähtitieteilijöillä on pian hyvät näkymät avaruuteen 40 000 metrin korkeudesta Antarktiksen yltä. ASTHROS-nimisessä hankkeessa Nasa aikoo lähettää sinne kaasupallolla teleskoopin uusien tähtien ja planeettojen synnyn tarkkailemiseksi.

Teleskooppi on suunniteltu ottamaan kuvia valon spektrin infrapuna-alueelta. Se on säteilyä, jota ei voi nähdä paljain silmin ja joka imeytyy ilmakehään ennen pääsemistä maan päälle.

Tähtien syntyprosesseja ei tunneta

Tavoitteena on mitata infrapunasäteilyä, joka on peräisin Linnunradan runsaan tähdenmuodostuksen kaasusumuista.

ASTHROS-teleskooppi kartoittaa Linnunradan Kölin sumua (vasemmalla) ja vastaavia M83-galaksin (oikealla) kaasusumuja löytääkseen vastauksen siihen, miten sumujen liikkeet liittyvät tähtien muodostumiseen.