M13

Ikivanhat tähdet pysyttelevät yhdessä

Lokakuu 2022: Ne ovat lähes yhtä vanhoja kuin itse maailmankaikkeus. Silti ne pysyttelevät yhä yhdessä. Tänä iltana sinulla on mahdollisuus nähdä pallomaisen joukon M13:n ikivanhat tähdet kiikarilla.

TIETOJA TÄHTIJOUKOSTA M13

Pallomainen tähtijoukko M13 on lähes yhtä vanha kuin koko universumi.

Se on 300 000 tähden kokoelma, joka muodostui noin 11,65 miljardia vuotta sitten eli vain kaksi miljardia vuotta alkuräjähdyksen jälkeen.

Tuolloin oma galaksimme oli vielä aivan nuori eikä sillä ollut nykyistä litteää kierteismuotoa.

Linnunrataan kuuluu ainakin 150 pallomaista tähtijoukkoa. Ne ovat lähes kaikki yli 10 miljardia vuotta vanhoja, ja jotkin niistä muodostuivat jo ennen itse galaksia.

Vanhat tähtijoukot sijaitsevat galaksin ulkolaidoilla, noin 25 000 valovuoden päässä sen keskuksesta. M13 erottuu selkeimmin.

Joukko pyörii kokonaisuutena

M13-tähtijoukon 300 000 tähteä ovat pitäneet tiiviisti yhtä universumin lapsuudesta saakka, ja ne liikkuvat yhä samaan tahtiin yhdessä.

Törmäyksissä syntyy sinertäviä tähtiä

M13:n tähdet ovat pakkautuneet tiiviisti alueelle, jonka läpimitta on vain 145 valovuotta.

Niiden välimatkat ovat siksi lyhyitä. Joukon keskuksessa saattaa olla sata tähteä kolmen valovuoden alalla.

Ajoittain tähdet ajautuvat niin lähelle toisiaan, että ne ­törmäävät yhteen. Kolarissa muodostuu uusia tähtiä, jotka erottuvat vanhemmista sinertävällä värillään.

OPAS TÄHTIJOUKKOON M13

Stjernekort Kuglehoben M13

M13 näkyy puoliltaöin
noin 20 asteen korkeudella luoteessa.