Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Halleyn komeetan jäännökset piirtävät taivaalle valojuovia

TÄHTITAIVAAN OPAS: Toukokuussa Maata kohti kiitää meteoriparvi 237 000 kilometrin tuntinopeudella. Komeetan jäännökset piirtävät taivaalle hehkuvia viivoja, ja kosminen ilotulitus huipentuu toukokuun 6. päivän vastaisena yönä.

Shutterstock & NASA

Meteoriparvi

Eta-Akvaridien meteoriparvi ilmestyy taivaalle keväisin huhti- ja toukokuussa.

Meteorit ovat jäännöksiä Halleyn komeetasta, joka käväisee Maan tuntumassa 75 vuoden välein – viimeksi 1986 ja seuraavan kerran 2061.

Matkallaan Aurinkokunnan halki komeetta jättää jälkeensä pölyä, joka koostuu jäästä ja pienistä kivenkappaleista. Kun Maa vuosittain törmää tähän pölyyn, pienet hiukkaset palavat ilmakehässä ja ne nähdään tähdenlentoina.

Eta-Akvaridit jättävät taivaalle hehkuvia juovia, jotka pysyvät näkyvissä useita sekunteja.