Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Etelän tähtisumut tulevat vieraisille

Värikkäät tähtisumut Laguunisumu ja Trifidsumu näkyvät valtaosan vuodesta vain eteläisellä pallonpuoliskolla. Nyt sinulla on tilaisuus tarkkailla näitä kosmisia taideteoksia, jos satut olemaan Etelä-Suomessa, missä on kesäyönäkin jo vähän aikaa pimeää. Apuvälineeksi riittää kiikari.

Laguunisumu on reilun 4 000 valovuoden päässä, mutta näet sen tavallisella kiikarilla. Sumu on valtava, halkaisijaltaan noin 110 valovuotta, ja aivan upea nähtävyys ihailtavaksi leppeänä kesäyönä.

Laguunisumu sijaitsee Jousimiehen tähdistössä, joka ei talvisin näy pohjoiselle pallonpuoliskolle.

Ultraviolettisäteily luo loistokkaat värit

Heti Laguunisumun yläpuolella näkyy hieman pienempi Trifidsumu. Molemmat tähtisumut sisältävät niin sanottuja emissiosumuja eli kaasusumuja, joihin osuu säteilyä läheisistä tähdistä ja jotka siksi hehkuvat värillistä valoa, etenkin punaista.

Ilmiön taustaa: Atomit tuottavat valonäytöksen

Läheisten tähtien ultraviolettisäteily hajottaa Laguunisumun atomit. Kun atomit jälleen kasautuvat, niistä lähtee värikästä säteilyä.

Värit erottuvat vain kaukoputkella, mutta kiikarilla ja jopa paljain silmin voit nähdä sumut mustavalkoisina versioina.

Laguunisumun muoto johtuu lähinnä yksittäisestä tähdestä, joka on sen keskellä.

Säteily tekee sumuun reikiä

Tähti Herschel 36 loistaa noin 200 000 kertaa niin kirkkaasti kuin Aurinko, ja sen voimakas säteily on puhaltanut sumuun valtavia aukkoja.

Nämä aukot ovat tähtitieteilijöille suoranainen lahja, koska niiden ansiosta heille tarjoutuu tilaisuus selvittää sumun sisäisiä tapahtumia, muun muassa sitä, miten kaasusumujen tihentymistä syntyy uusia tähtiä.

OPAS: LAGUUNISUMU JA TRIFIDSUMU