Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Aurinkomyrskyt tuottavat värikkään valoshow’n Maan yläilmakehään

TÄHTIOPAS: Kun aurinkomyrskyn hiukkaset törmäävät Maan magneettikenttään, ne saavat ilmakehän loistamaan kaikissa sateenkaaren väreissä. Revontulia voi nyt ihailla yötaivaalla.

Aurinkomyrskyt

Maan magneettikenttä pelastaa henkemme joka päivä. Se on kuin laaja kilpi, joka estää Auringosta ja avaruudesta tulevan haitallisen säteilyn pääsyn Maahan.

Ajoittain säteilyn törmäys magneettikenttään näkyy Maahan valoilmiönä, revontulina.

Ilmiö syntyy silloin, kun auringonpurkauksista vyöryy hiukkasaalto Maata kohti. Hiukkaset taivuttavat magneettikentän kenttäviivoja ja tuottavat ilmakehän ylimpään osaan varautuneiden hiukkasten virran.

Silmä havaitsee yötaivaalta herkimmin vihreät värit. Siksi revontulet usein vaikuttavat hennosti vihertävän.