Arvoituksellinen tähti vilkkuu syksyn yötaivaalla

TÄHTIOPAS: Kaksi jättiläistä kieppuu toistensa ympäri lokakuun yötaivaalla. Kosminen tanssiesitys näkyy niin selvästi, että et tarvitse edes kiikaria.

Algol

Nyt voit tarkkailla Algolia, jonka kirkkaus aina 69 tunnin välein putoaa 30 prosenttiin ja palaa 10 tunnin kuluttua normaaliksi.

Algol tarkoitti muinaisarabian kielessä paholaista, ja sitä sanotaankin paholaisen tähdeksi.

Algol koostuu kirkkaasta sinivalkoisesta ja himmeästä punaisesta tähdestä.

© MARK GARLICK/Science Photo Library

Algolin vilkkuminen vaivasi astronomeja pitkään, kunnes vuonna 1782 englantilainen John Goodricke huomasi valon vaihtelusta tarkan säännöllisyyden.

Noin sata vuotta myöhemmin selvisi lopullisesti, että Algol on kaksoistähti. Tähdet kiertävät toisiaan niin lyhyillä radoilla, että niitä ei voi kaukoputkellakaan erottaa toisistaan.

Maasta katsottuna toinen tähdistä näyttää aina peittävän toisen. Koska toinen tähdistä on paljon kirkkaampi, niiden yhteiskirkkaus vähenee selvästi, kun himmeä tulee kirkkaan eteen ja peittää sen valon. Valon vaihtelua mittaamalla voidaan laskea muun muassa tähtien läpimitta ja massa.

Opas Algolin tarkkailuun