© NASA

Amatööri kuvasi supernovan ensimmäisen valon

Amatööriastronomi teki tähtitieteen historiaa, kun hän onnistui ikuistamaan supernovaräjähdyksen ensimmäisen valon.

Victor Buso – 58-vuotias argentiinalainen lukkoseppä – testasi uutta kameraansa 20. syyskuuta 2016 ja otti kuvia NGC 613 -galaksista kaukoputken läpi.

Ensimmäisissä kuvissa galaksi näytti tavalliselta, mutta seuraavissa otoksissa näkyi voimakkaasti loistava läikkä.

Victor Buso oli ensimmäisenä onnistunut ikuistamaan räjähtävän tähden, supernovan, ensimmäisen valon.

Supernova

Victor Buson kuvista on koostettu timelapse. Supernova näkyy mustana pisteenä galaksin alla.

© Víctor Buso ja Gastón Folatelli

Valo kertoo tähden elämästä

Lukkoseppä otti oitis yhteyttä astrofysiikan laitokseen Argentiinassa, josta tieto välitettiin edelleen kansainväliselle tähtitieteilijäryhmälle.

Pian sen jälkeen isot teleskoopit, muun muassa Lick-teleskooppi Kaliforniassa ja Keck-teleskooppi Havaijilla, suunnattiin kohti kirkasta läiskää. Nyt tutkijoiden tekemät havainnot on julkaistu Nature-lehdessä.

Supernova

NGC 613 -galaksi ja supernova, joka on saanut nimen SN2016gkg, Keck-teleskoopin ikuistamina.

© C. Kilpatrick (UC Santa Cruz) ja Carnegie Institution for Science, Las Campanas Observatory, Chile

Supernovan ensimmäinen valo on täynnä tietoa tähdestä ja sen elämästä.

Tutkijat ovat muun muassa laskeneet, että räjähtävän tähden massa oli ollut 20 kertaa niin suuri kuin Auringon massa, mutta se oli räjähdyshetkellä kutistunut niin, että sen massa oli enää viisi kertaa Auringon massa. Syynä on luultavasti se, että toinen tähti on varastanut sen ainetta.