Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

'Oumuamua avaruudessa

Teorioita 'Oumuamuasta

Sikarinmuotoinen kappale 'Oumuamua on tuottanut tutkijoille päänvaivaa siitä alkaen, kun se löytyi vuonna 2017. Nyt uudet teoriat ehkä voivat selittää 'Oumuamuan outoa ulkonäköä ja käyttäytymistä.

Mikä 'Oumuamua on?

'Oumuamua on ulkoavaruuden kappale, joka löytyi 19. lokakuuta 2017, kun kanadalainen tähtitieteilijä Robert Weryk tarkkaili taivasta Pan-STARRS-teleskoopilla Havaijilla. Hän luuli ensin, että kyseessä oli vain jälleen uusi asteroidi, mutta pieni valoläikkä käyttäytyi varsin kummallisesti.

Kappale kiiti epätavallisen nopeasti taivaan halki, eikä se näyttänyt seuraavan samanlaista elliptistä rataa kuin Aurinkokunnan muut kappaleet. Robert Weryk oli sattunut katsomaan juuri oikeaa taivaan kaistaletta juuri oikeana ajankohtana, ja hän oli siten ensimmäisenä ihmisenä nähnyt tähtienvälisen kappaleen, joka ei kierrä Aurinkoa eikä muutakaan tähteä.

Salaperäinen avaruuskappale sai virallisen nimen 1I/2017 U1, mutta sitä kutsutaan myös nimellä 'Oumuamua, joka havaijin kielellä tarkoittaa tiedustelijaa.

'Oumuamua teleskoopilla nähtynä

Pieni sinisellä ympyröity valopilkku osoittaa ‘Oumuamuan eri teleskoopeilla nähtynä. ‘Oumuamuan ympärillä on himmeitä tähtiä, jotka näyttävät utuisilta, kun teleskoopeilla seurataan ‘Oumuamuan liikkeitä.

© ESO/K. Meech et al.

'Oumuamua oli jo matkalla pois Aurinkokunnasta, kun se havaittiin, ja laskelmat 'Oumuamuan radasta osoittavat, että se tuli Aurinkokunnan ulkopuolelta ja että se todennäköisesti ei koskaan tule tänne takaisin. Tämä johtuu muun muassa 'Oumuamuan äärimmäisen kovasta vauhdista.

'Oumuamua kiitää nimittäin avaruuden halki 300 000 kilometrin tuntinopeudella, mikä tarkoittaa, että Auringon painovoima ei vangitse sitä eikä se myöskään kierrä ellipsinmuotoista rataa tähtemme ympäri. Sen sijaan 'Oumuamua sinkoutuu ulommas avaruuteen niin sanotulla hyperbolisella radalla.

Oumuamuan suuren nopeuden vuoksi Aurinko ei voi vangita sitä kiertoradalleen.

Vauhdikas ‘Oumuamua vain pistäytyi Aurinkokunnassa

Kun asteroidien ja komeettojen keskimääräinen nopeus on 70 000 km/h, ‘Oumuamua on todellinen vauhtihirmu yli 300 000 kilometrin tuntinopeudellaan.

Suuren nopeuden vuoksi ‘Oumuamua ei jäänyt Auringon kiertoradalle vaan jatkoi matkaansa ulos Aurinkokunnasta sen jälkeen, kun Auringon painovoima oli taivuttanut sen rataa. Kuita lukuun ottamatta kaikki Aurinkokunnan kappaleet kiertävät Aurinkoa enemmän tai vähemmän ellipsin muotoisia ratoja pitkin.

Tutkijat olettivat pitkään, että 'Oumuamua on oudosti käyttäytyvä komeetta. Tarkempien havaintojen jälkeen selvisi kuitenkin, ettei 'Oumuamualla ollut komeetalle luonteenomaista komaa eli kaasuhuntua.

Komeetan koma koostuu höyrystyneestä jäästä, joka pallomaisena kehänä ympäröi komeettaa, kun Aurinko lämmittää komeetan jääkylmää pintaa. Kun komeetta havaitaan Maasta, siitä nähdään juuri sen koma.

Tältä pohjalta pääteltiin, että 'Oumuamuan täytyy olla asteroidi. 'Oumuamuan vauhti alkoi kuitenkin yhtäkkiä kiihtyä, kun se lähestyi Aurinkoa, ja se ei sopinut asteroidin kuvaan. Komeettateoria nousi siksi jälleen esiin. Toisin kuin asteroidit komeetat voivat nimittäin kiihdyttää vauhtiaan, kun niiden jäinen pinta höyrystyy. 'Oumuamuan puuttuva koma jäi yhä arvoitukseksi.

Arvoitus oli myös 'Oumuamuan muoto. Kirkkauden vaihtelut viittasivat siihen, että 'Oumuamua on pitkulainen ja noin 10 kertaa niin pitkä kuin leveä. Koskaan aiemmin ei ole havaittu taivaankappaletta, jonka kokosuhteet olisivat tällaiset, ja 'Oumuamua on siksi kaikilla tavoilla ainutlaatuinen.

'Oumuamua avaruudessa

Tutkijoiden mukaan 'Oumuamua on sikarin muotoinen ja useiden satojen metrien pituinen.