Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Viking Orbiter

Onko kaikkeus kaikkialla yhtä vanha?

Einsteinin mukaan aika on suhteellista ja riippuu siitä, missä päin maailmankaikkeutta ollaan. Onko kaikkeus siis eri-ikäinen etäisestä galaksista tarkasteltuna?

NASA & Shutterstock

Vastaus on sekä myönteinen että kielteinen. Kosmisen taustasäteilyn voimakkuus – joka paljastaa, kuinka pitkä aika on kulunut alkuräjähdyksestä – on sama, katsottiinpa minne tahansa maailmankaikkeudessa.

Voimakkuus vastaa niin sanotun mustan kappaleen säteilyä vain 2,7 astetta absoluuttisen nollapisteen yläpuolella, ja se kertoo, että maailmankaikkeus on 13,8 miljardia vuotta vanha.

Niinpä universumi on kauttaaltaan yhtä vanha. Asia ei näytä kuitenkaan samalta mistä tahansa kaikkeuden pisteestä tarkasteltuna.

Massa ja nopeus vääristävät aikaa

Aikaan vaikuttavat painovoimakentät ja liike, ja siksi kello käy esimerkiksi satelliitissa eri tavalla kuin maapallolla.

Einsteinin yleisen suhteellisuusteorian mukaan kappaleessa, johon kohdistuu erilainen painovoimavaikutus kuin meihin, aika kuluu eri tavalla. Ilmiö tulee esiin esimerkiksi satelliittien kelloissa.

Einsteinin erityisen suhteellisuusteorian mukaan aika kuluu hitaammin – meidän näkökulmastamme tarkasteltuna – kappaleessa, joka liikkuu meihin nähden.

Katsottuna galaksista, joka liikkuu melkein valon nopeudella suhteessa kosmiseen taustaan, kaikkeus näyttää siksi huomattavasti nuoremmalta kuin katsottuna muista kaikkeuden osista.

Nasan Viking-ohjelmassa Marsia tutkittiin luotaimilla. Mittaukset todistivat Einsteinin oletuksen ajan suhteellisuudesta oikeaksi.

Galaksi on voinut esimerkiksi syntyä, kun maailmankaikkeus oli ollut olemassa miljardi vuotta, ja sen jälkeen – muiden galaksien kanssa painovoiman kautta tapahtuneen energianvaihdon vuoksi – kiihdyttää vauhtinsa 99 prosenttiin valon nopeudesta.

Maapallolla olisi tällä välin kulunut 12,8 miljardia vuotta, mutta vauhtiaan kiihdyttäneessä galaksissa aikaa olisi kulunut vain 1,8 miljardia vuotta.

Kun galaksin ja sen asukkaiden nopeus hidastuu suhteessa kosmiseen taustasäteilyyn, he kokevat meidän tavoin olevansa maailmankaikkeudessa, joka on 13,8 miljardia vuotta vanha.