Näkyykö alkuräjähdys?

Onko nykyisillä Maassa sijaitsevilla tai avaruudessa kiertävillä teleskoopeilla mahdollista nähdä jälkiä alkuräjähdyksestä?

Tavallaan alkuräjähdyksen voi nähdä. Koska maailmankaikkeus laajenee koko ajan, sen ikä voidaan määrittää näkyvissä olevasta valosta. Mittauksien mukaan vanhin avaruudessa kulkeva valo on lähtenyt matkaan 13,7 miljardia vuotta sitten.

Aivan alkuräjähdykseen asti ei nähdä, koska heti sen jälkeen maailmankaikkeus oli niin kuuma, että kaikki aine oli läpinäkymätöntä plasmaa.

Valo ilmaantui vasta alkuräjähdyksen jälkeen

Vasta 379 000 vuotta alkuräjähdyksen jälkeen positiivisesti varautuneisiin vety- ja helium­ytimiin tarttuivat negatiivisesti varautuneet elektronit ja niistä tuli neutraaleja atomeja.

Planck-satelliitin kartta kosmisesta taustasäteilystä näyttää, millainen universumi oli 379 000 vuoden ikäisenä. Punaiset kohdat ovat 0,0002 astetta lämpimämpiä kuin siniset.