Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Pimeä aine kasvattaa mustia aukkoja

Tutkijat ovat nyt ensimmäistä kertaa löytäneet mustan aukon, joka imee kaasua useasta galaksista. Kaasu ajautuu mustaan aukkoon ilmeisesti pimeän aineen avustuksella.

Pl. Marenfeld./AURA/NSF/NOIRLab/Gemini Observatory

Superraskaiden mustien aukkojen löytäminen universumista viime vuosikymmenen aikana on saanut astronomien otsan kurtistumaan.

Ongelmana on se, että osa aukoista sijaitsee niin kaukana, että niiden ympärillä pyörteilevän aineen valo on ollut matkalla 10–12 miljardia vuotta, ennen kuin se osuu tutkijoiden teleskooppeihin.

Tämä tarkoittaa sitä, että aukot ovat syntyneet silloin, kun maailmankaikkeus oli alle kahden miljardin vuoden ikäinen. Tutkijat ovat ymmällään, miten aukot ovat voineet kasvaa niin suuriksi niin lyhyessä ajassa.

Kuusi galaksia syöttää yhtä mustaa aukkoa

Nyt Italian Kansallisen astrofysiikan laitoksen tutkijat ovat löytäneet selityksen.

Pimeän aineen näkymättömät langat ovat kuin kaasuputkia, jotka ohjaavat ainetta kuudesta galaksista yhteen superraskaaseen mustaan aukkoon.