Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© Robin Dienel/Carnegie Institution for Science
Maailmankaikkeus - Mustat aukot

Nasa löysi maailmankaikkeuden vanhimman mustan aukon

Hiljattain löydetty musta aukko, joka sijaitsee 13 miljardin valovuoden päässä Maasta, on osoittautunut maailmankaikkeuden vanhimmaksi. Eikä tässä vielä kaikki: mustaa aukkoa ympäröivä neutraali kaasu todistaa, että aukko on peräisin kaikkeuden pimeältä kaudelta.

Koskaan aiemmin astrofyysikot eivät ole päässeet kurkistamaan näin lähelle maailmankaikkeuden syntyä.

WISE-avaruusteleskoopin ja Chilessä sijaitsevan Magellan-teleskoopin avulla Nasa on onnistunut löytämään mustan aukon, joka sijaitsee 13 miljardin valovuoden päässä Maasta.

Valtava etäisyys mustaan aukkoon merkitsee sitä, että kohde on syntynyt ennen aikaa, jolloin ensimmäiset tähdet alkoivat loistaa.

Musta aukko pystytään näkemään siksi, että se sijaitsee kaasupilven keskellä ja on hiljalleen nielaisemassa sitä sisälleen. Kun kaasua imeytyy mustaan aukkoon, sen vauhti kiihtyy ja se alkaa loistaa.

Mustan aukon massa on 800 miljoonaa kertaa Auringon massa.

Aallonpituudet paljastavat etäisyyden

Laskiessaan mustan aukon etäisyyttä Maahan tutkijoiden oli mitattava niin sanotun punasiirtymän suuruus.

Kun valo matkaa, maailmankaikkeuden laajeneminen venyttää sitä. Valon aallonpituudet pitenevät ja siirtyvät kohti spektrin punaista päätä.

Mitä suurempi punasiirtymä on, sitä suurempi on myös etäisyys kohteeseen – ja sitä kauemmaksi menneisyyteen tutkijat pystyvät näkemään.

Mustan aukon ympärillä olevan ionisoituneen vedyn mittausten perusteella tutkijat ovat arvioineet punasiirtymän suuruudeksi 7,54, mikä tarkoittaa, että valon matka Chileen on kestänyt 13 miljardia vuotta.

Ainutlaatuinen kaasu on peräisin pimeältä kaudelta

Kaikki mustaa aukkoa ympäröivä vetykaasu ei ole ionisoitunutta, vaan suuri osa siitä on neutraalia.

Havainto tarkoittaa sitä, että kvasaari eli runsasenergiainen galaksi, jossa musta aukko sijaitsee, ei ainoastaan ole kaukaisin tähän mennessä havaittu, vaan myös ainoa, joka tunnetaan ajalta ennen maailmankaikkeuden ionisoitumista.

Noin 400 000 vuotta alkuräjähdyksen jälkeen maailmankaikkeuden hiukkaset olivat jäähtyneet niin paljon, että niistä alkoi muodostua vetykaasua.

Tuolloin maailmankaikkeudessa ei ollut valoa. Valoa syntyi vasta, kun painovoima tiivisti aineen tähdiksi ja galakseiksi, joista vapautui energiaa. Energia vapautti elektroneja vetykaasusta ja ionisoi sen.

Neutraalit vetyhiukkaset osoittavat siksi, että kvasaari on ajalta, jolloin universumissa vallitsi pimeys.

Mustan aukon ja kvasaarin löytyminen auttaa tutkijoiden mukaan saamaan paremman käsityksen maailmankaikkeuden varhaisvaiheista.