Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mustien aukkojen törmäys ikuistui

Ensimmäistä kertaa on nähty valoa, joka on peräisin kahdesta yhteen sulautuvasta mustasta aukosta.

LIGO/Caltech

Mustat aukot ovat näkymättömiä, koska edes valo ei pääse pakenemaan niiden valtavaa painovoimaa. Ainoa tapa havainnoida niitä on tarkkailla niiden vaikutusta ympäristöönsä.

Kaikesta tästä huolimatta nyt on onnistuttu näkemään välähdys kahdesta mustasta aukosta sillä hetkellä, kun ne sulautuivat yhteen yhdeksi isoksi aukoksi.
Yhteensulautuminen tapahtui 12,8 miljardin valovuoden päässä niin sanotun superraskaan mustan aukon läheisyydessä, jonne on muodostunut avaruudessa pyörivästä aineesta kiekko.

Gravitaatioaallot varoittivat välähdyksestä

Törmäys rekisteröitiin sekä LIGO- että Virgo-ilmaisimilla. Niiden tehtävänä on mitata maailmankaikkeuden läpi vyöryviä gravitaatioaaltoja, joita syntyy kosmisissa kolareissa ja muissa yhtä massiivisissa tapahtumissa.

Kaksi toisiinsa törmännyttä mustaa aukkoa (pikku kuva) synnyttivät avaruuteen gravitaatioaaltoja. Niitä voidaan mitata hyvin herkillä ilmaisimilla, joista Virgo (kuvassa) sijaitsee Italiassa ja LIGO Yhdysvalloissa.