Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Musta aukko voittaa loisteellaan galaksit

Näet nyt kauemmaksi universumiin kuin koskaan aiemmin. Kvasaari 3C 273 – kaasun ympäröimä musta aukko – sijaitsee 2,4 miljardin valovuoden päässä, mutta huhtikuussa voit nähdä sen tavallisella kaukoputkella.

Kvasaari

Kvasaari 3C 273 on ehkä kaukaisin kohde, jonka voi erottaa harrastajakaukoputkella.

Sen valo on ollut matkalla yli 2,4 miljardia vuotta eli lähes viidesosan universumin iästä.

Kvasaari ei ole galaksi eikä tähti, vaan se on hyvin kuuma kiekkomainen kaasupilvi, joka on imeytymässä supermassiiviseen mustaan aukkoon. Ilmiö esiintyy joidenkin, muttei läheskään kaikkien, galaksien keskuksessa.

Vaikka kvasaarit ovat suhteellisen pieniä, suunnilleen meidän aurinkokuntamme kokoisia, ne kuuluvat universumin kirkkaimpiin rakenteisiin. Ne peittoavat helposti koko niitä ympäröivän galaksin valon.

NAPSAUTELTAVA KUVA – Musta aukko luo valtavan taskulampun:

Hiukkasten liike tuottaa kirkasta valoa

Toiset hiukkaset imeytyvät mustaa aukkoa kohti, toiset taas sinkoutuvat siitä avaruuteen ja etenevät lähes valonnopeudella. Tulos on kosminen valoshow.