Musta aukko voittaa loisteellaan galaksit

Näet nyt kauemmaksi universumiin kuin koskaan aiemmin. Kvasaari 3C 273 – kaasun ympäröimä musta aukko – sijaitsee 2,4 miljardin valovuoden päässä, mutta huhtikuussa voit nähdä sen tavallisella kaukoputkella.

Kvasaari

Kvasaari 3C 273 on ehkä kaukaisin kohde, jonka voi erottaa harrastajakaukoputkella.

Sen valo on kulkenut Maahan yli 2,4 miljardia vuotta eli lähes viidenneksen maailmankaikkeuden iästä.

Kvasaari ei ole tähti vaan äärimmäisen kuuma kiekonmuotoinen kaasupilvi, josta on muotoutumassa supermassiivinen musta aukko. Se säteilee valoa, joka syntyy, kun kaasupilven atomit törmäilevät toisiinsa mustan aukon vaikutuksen vuoksi.

NAPSAUTELTAVA KUVA – Musta aukko luo valtavan taskulampun:

Kvasaareja tavataan galaksien keskellä, ja vaikka ne ovat melko pieniä eli noin Aurinkokunnan kokoisia, ne kuuluvat maailmankaikkeuden valovoimaisimpiin kohteisiin.

Kvasaari 3C 273 loistaa satoja kertoja niin voimakkaasti kuin koko Linnunrata ja kaksi biljoonaa kertaa niin voimakkaasti kuin Aurinko. Sen erottamiseen tarvitaan silti kaukoputki, koska se on niin kaukana Maasta.

OPAS KVASAARIN TUTKIMISEEN

TOIMI NÄIN

• MISSÄ JA MILLOIN?

Kvasaari 3C 273 sijaitsee Neitsyen tähdistössä, joka näkyy koko huhtikuun etelässä keskiyön tienoilla.

Parhaiten sen näkee uudenkuun aikaan 5. huhtikuuta. Kvasaari kätkeytyy Neitsyen kahden haaran väliin, ja keskiyöllä se on noin 35 asteen korkeudella.

• NÄKYVYYS

Kvasaarin erottamiseksi tarvitset vähintään kahdeksan tuuman kaukoputken, joka mieluiten on tietokoneavusteinen, jotta voit hakea kohteen.

Käytä aluksi okulaaria, joka suurentaa 40–50 kertaa. Kun olet saanut kaukoputken suunnattua, voit vaihtaa okulaaria vaikkapa 200 kertaa suurentavaan, jolloin tausta tummenee ja himmeätkin kohteet erottuvat.