Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Musta aukko voittaa loisteellaan galaksit

Nyt voit kurkistaa poikkeuksellisen kauas universumiin. Kvasaari 3C 273, voimakkaasti säteilevä aktiivinen galaksi­ydin, on 2,4 miljardin valovuoden päässä, mutta näet sen nyt kaukoputkella. Pohjois-Suomessa tosin yö on jo liian valoisa. Kvasaari loistaa 100 kertaa niin kirkkaasti kuin Linnunrata.

Kvasaari

Kvasaari 3C 273 on todennäköisesti kaukaisin kohde, jota koskaan pää-set tarkkailemaan omin silmin.

Sen valo on ollut matkalla yli 2,4 miljardia vuotta eli lähes viidesosan universumin iästä.

Kvasaari ei ole galaksi eikä tähti, vaan se on hyvin kuuma kiekkomainen kaasupilvi, joka on imeytymässä supermassiiviseen mustaan aukkoon. Ilmiö esiintyy joidenkin, muttei läheskään kaikkien, galaksien keskuksessa.

Vaikka kvasaarit ovat suhteellisen pieniä, suunnilleen meidän aurinkokuntamme kokoisia, ne kuuluvat universumin kirkkaimpiin rakenteisiin. Ne peittoavat helposti koko niitä ympäröivän galaksin valon.

NAPSAUTELTAVA KUVA – Musta aukko luo valtavan taskulampun:

Hiukkasten liike tuottaa kirkasta valoa

Toiset hiukkaset imeytyvät mustaa aukkoa kohti, toiset taas sinkoutuvat siitä avaruuteen ja etenevät lähes valonnopeudella. Tulos on kosminen valoshow.