Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Musta aukko löytyi melkein naapurista

Kahden tähden oudot liikkeet paljastivat mustan aukon vain 1 000 valovuoden päässä Maasta. Lähin aiemmin tunnettu musta aukko on yli kolme kertaa niin kaukana.

NASA/JPL-Caltech

Mustat aukot ovat näkymättömiä, koska niiden painovoima ei päästä ulos edes valoa. Ne voidaan kuitenkin havaita tarkkailemalla, miten niiden painovoima vaikuttaa niiden lähellä oleviin kappaleisiin.

Nyt Euroopan eteläisen observatorion ESOn tutkijat ovat havainneet mustan aukon, joka on lähempänä Maata kuin yksikään tähän asti havaittu. Sen etäisyys on 1 000 valovuotta, mikä on maailmankaikkeuden mittakaavassa vähän.

Kaksi tähteä paljasti

Mustan aukon olemassalon paljasti kahden läheisen tähden liikehdintä. Tähdet liikkuvat oudolla tavalla, jonka tutkijoiden mukaan voi selittää vain se, että niiden lähellä on musta aukko.

Tähdet ja musta aukko muodostavat yhdessä kohteen, jolle on annettu tunnus HR 6819. Se on niin lähellä Maata, että sen voi nähdä paljain silmin eteläisen pallonpuoliskon taivaalla.

Kahden tähden (siniset) liikkeet osoittavat, että ne kiertävät mustaa aukkoa (punainen). Tähtijärjestelmä sijaitsee vain 1 000 valovuoden päässä Maasta.