Sort hul
Teema

Maailmankaikkeuden kaikkinielevät jättiläiset

Niitä saattaa olla maailmankaikkeudessa miljoonia, ja niillä on niin suuri massa, että ne voivat imeä itseensä kaiken ympäriltään - jopa valon. Huhtikuussa 2019 maailma riehaantui, kun tähtitieteilijät saivat ikuistettua niistä ensimmäisen kuvan, jota he kuvasivat sanoen: "Tuntuu kuin katselisimme helvetin portteja." Lähde matkalle luhistuneisiin jättiläistähtiin, jotka ovat oudoksuttaneet ja kiehtoneet tutkijoita yli vuosisadan. Saat selville, miksi ne ovat yhä yksi maailmankaikkeuden suurimmista ja kaikkein kiehtovimmista arvoituksista.

ESO
Mustat aukot muuttuvat valkoisiksi aukoiksi

Mustat aukot muuttuvat valkoisiksi aukoiksi

Mustan aukon kuolema on mullistava tapahtuma. Kaikki aine, jonka se on imenyt, paiskautuu ulos, ja mustasta tulee valkoinen. Näin ainakin teoriassa. Jos se pitää paikkansa, maailmankaikkeuden selitys menee uusiksi.

3 järjetöntä totuutta mustista aukoista
mustat aukot

3 järjetöntä totuutta mustista aukoista

Niitä on mahdoton nähdä, mutta ne painavat niin paljon, että ne voivat imeä sisäänsä kaiken. Ei ihme, että mustat aukot ovat yhä yksi tähtitieteen isoimmista arvoituksista.

Totta vai tarua: Onko musta aukko oikeasti aukko?
Zwart gat in het heelal
Mustat aukot

Totta vai tarua: Onko musta aukko oikeasti aukko?

Ne uhkaavat imeä sisäänsä kaiken ympärillään, ja ne ovat kuvissa mustia ja pyöreitä. Ymmärtääksemme niitä kutsumme niitä aukoiksi, mutta nimitys ei välttämättä ole ihan oikea.

Mustat aukot ennätyksellisen rajussa yhteentörmäyksessä

Mustat aukot ennätyksellisen rajussa yhteentörmäyksessä

Viisi miljardia vuotta sitten kaksi mustaa aukkoa törmäsi toisiinsa valtavalla voimalla. Jättimäinen avaruuskolari on nähtävissä taivaalla vasta nyt.