Sort hul

Lehdistötilaisuus: Astronomit julkistavat mustia aukkoja koskevan läpimurron

Saammeko keskiviikkona nähdä ensimmäisen kuvan mustasta aukosta? Seuraa tästä lehdistötilaisuutta livenä.

ESO advanced concepts team

Astronomit ja harrastajat kaikkialla maailmassa odottavat jännittyneinä lehdistötilaisuutta, jonka Euroopan eteläinen observatorio, ESO, on ilmoittanut pitävänsä keskiviikkona 10. huhtikuuta.

Vielä ei ole tarkkaa tietoa siitä, mitä lehdistötilaisuudessa on luvassa, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että kyseessä olisi ensimmäisen mustasta aukosta otetun kuvan julkistamistilaisuus.

Tutkimushankkeessa etsitään mustia aukkoja

ESO kirjoittaa lehdistötiedotteessaan, että tilaisuudessa julkistetaan jättimäisen Event Horizon Telescope -teleskooppihankkeen ensimmäiset tulokset.

Siitä on päätelty, että kyseessä on todennäköisesti musta aukko. Kuten hankkeen englanninkielisestä nimestä voi päätellä, siinä tutkitaan sitä osaa mustasta aukosta, jonka me voimme nähdä, eli tapahtumahorisonttia.

Itse mustia aukkoja ei voida nähdä. Niiden massa on niin suuri, että niiden painovoimakentästä ei pääse mikään karkaamaan. Ei edes valo. Tapahtumahorisontti on viimeinen raja, josta valo ja aine voivat karata, ja siksi astronomit keskittyvät siihen.

Mustaa aukkoa ei ole vielä nähty, mutta tähtitieteilijät ovat hahmotelleet sitä, miltä se saattaa näyttää.

SPL

Musta aukon massa on keskittynyt yhteen pisteeseen.

SPL

Tapahtumahorisontti on raja, jonka jälkeen aine ja valo eivät voi enää karata mustan aukon painovoimakentästä.

SPL

Pöly- ja kaasukiekko pyörii tapahtumahorisontin ympärillä.

Sort hul

Varautuneet hiukkaset suihkuavat suoraan supermassiivisista mustista aukoista, kun aukko imee kaasua, pölyä ja tähtiä.

SPL

Kahdeksan teleskooppia näkee tarkemmin kuin yksi

Event Horizon Telescope ei ole vain yksi ainoa teleskooppi, vaan se koostuu kahdeksasta maailman suurimmasta radioteleskoopista, jotka yhdessä tarkkailevat Linnunradan keskellä sijaitsevan mustan aukon reunoja.

Teleskooppien toiminta on synkronisoitu atomikelloilla, joten ne toimivat kuin yksi iso virtuaalinen radioteleskooppi, jonka halkaisija on koko planeetan kokoinen. Event Horizon Telescope on niin tarkka, että se näkisi omenan Kuun pinnalla, ja sillä voidaan kurkistaa aivan Linnunradan keskukseen asti.

Superteleskoopit tekevät yhteistyötä

Kahdeksan teleskooppia työskentelevät tehokkaammin kuin yksi. Eri puolilla maailmaa sijaitsevat teleskoopit tarkkailevat yhdessä näkymätöntä kohdetta:

undefined

Pöly estää näkyvyyden

Linnunradan keskustaa, jossa musta aukko sijaitsee, peittää pöly ja kaasu, joka estä valon ja säteilyn kulkua. Siksi tapahtumahorisonttia ei voida tarkkailla optisilla teleskoopeilla, jotka havainnoivat valoa.

Radioaallot, joiden aallonpituus on noin millimetrin, voivat kuitenkin tunkeutua tiheän verhon läpi, toisaalta kun aallot saapuvat Maahan, ne imeytyvät ilmakehässä olevaan veteen.

Event Horizon Telescope on kuitenkin niin tehokas, että se voi havainnoida näitä heikkoja aaltoja ja siten paljastaa galaksimme keskustan salaisuuksia.

ALMA-teleskopet Chile