Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kosminen kolari luo keskikastin mustan aukon

Tutkijat ovat ensimmäistä kertaa nähneet, kun kaksi mustaa aukkoa törmää ja sulautuu yhteen. Tuloksena on keskikastin musta aukko, joka on massaltaan yli sata kertaa Auringon kokoinen.

Getty Images

Tähtitieteilijät pääsivät äskettäin näkemään tähän asti suurimman kosmisen kolarin, kun kaksi mustaa aukkoa törmäsi. Ne sulautuivat yhteen, ja tuloksena oli uudenlainen musta aukko, jollaista ei ollut ennen nähty.

Yhteen törmänneet mustat aukot olivat massaltaan 66 ja 85 kertaa Auringon kokoisia. Tutkijoiden laskelmien mukaan yhteensulautumisen tuloksena syntyi uusi musta aukko, jonka massa on 142 kertaa Auringon kokoinen.

Kolarissa siis vapautui yhdeksän kertaa Auringon massan verran energiaa. Suurin osa siitä leviää nyt avaruuteen gravitaatioaaltoina. Niitä mitataan ilmaisinlaitteilla, joita ovat LIGO Yhdysvalloissa ja Virgo Italiassa.

© LIGO/Caltech/MIT/R. Hurt (IPAC)

Gravitaatioaallot kertovat mustien aukkojen koon

Kun mustat aukot törmäävät, avaruuteen vapautuu valtava määrä energiaa gravitaatioaaltoina. Aaltojen voimakkuus kertoo, miten suuria kolaroineet mustat aukot olivat.

• Vanha yläraja: 100 Auringon massaa

Kaikki LIGOn ja Virgon tähän havaitsemat gravitaatioaallot ovat syntyneet alle 100 Auringon massan kokoisista mustista aukoista.

• Uusi ennätys

Tuoreen törmäyksen analyysi on osoittanut, että siinä törmäsivät 66 kertaa ja 85 kertaa Auringon kokoiset mustat aukot. Tuloksena oli 142 kertaa Auringon kokoinen musta aukko.

Nyt nähty törmäys ei ole vain suurin tunnettu mustien aukkojen kolari vaan myös etäisin mustien aukkojen yhteensulautuminen, josta on havaittu gravitaatioaaltoja. Se tapahtui alueella, joka on nyt 17 miljardin valovuoden päässä Maasta.

Itse kolari ei silti tapahtunut 17 miljardia vuotta sitten. Siitä on vain seitsemän miljardia vuotta. Silloin maailmankaikkeus oli siis puolet nuorempi kuin nyt. Maailmankaikkeuden laajentumisen seurauksena kolarialue on vain siirtynyt kauas alkuperäisiltä sijoiltaan.

Muinainen mustien aukkojen yhteentörmäys synnytti gravitaatioaaltoja, jotka seitsemän miljardia vuotta avaruudessa levittyään päätyivät Maahan Virgo- (kuvassa) ja LIGO-ilmaisimiin.