Kolme supermassiivista mustaa aukkoa törmäyskurssilla

Tähtitieteilijät ovat ensi kertaa havainneet kolmen supermassiivisen mustan aukon järjestelmän. Yleensä kaksi mustaa aukkoa menettää koko ajan niin paljon energiaa, että ne eivät oikeastaan voisi sulautua toisiinsa. Laskelmat ovat kuitenkin osoittaneet, että kolme aukkoa lähestyy toisiaan paljon nopeammin kuin kaksi.

Astronomit ovat ensimmäistä kertaa löytäneet järjestelmän, jossa kolme supermassiivista mustaa aukkoa kiertää toisiaan.

Löytö tehtiin käyttämällä useita teleskooppeja, jotka toimivat säteilyn eri aallonpituusalueilla.

Yhdysvaltalaisen George Masonin yliopiston tutkijat jahtasivat oikeastaan kaksoisjärjestelmiä, kun he äkkäsivät harvinaisen kolmikon miljardin valovuoden päästä.

Sen jäljille päästiin Sloan Digital Sky Surveyn eli SDSS:n optisella teleskoopilla, ja jatkotutkimukset infrapuna-alueen WISE-teleskoopilla ja röntgenteleskooppi Chandralla vahvistivat epäilyn oikeaksi.

Kolme mustaa aukkoa kiertää toisiaan miljardin valovuoden päässä Maasta

© STScI/NASA

Havainto muuttaa käsitystä mustista aukoista

Kolmikkoa havainnoimalla saatetaan löytää ratkaisu yhteen sulautuvien mustien aukkojen arvoitukseen.

Kahden toisiaan lähekkäin kiertävän mustan aukon etäisyys pienenee jatkuvasti, koska kumpikin menettää energiaa tähtiin ja muuhun ohittavaan aineeseen.

Ohituksen aikana vaikkapa tähti saa lisää energiaa ja sinkoutuu kauemmaksi suurempaa vauhtia, ja musta aukko menettää vastaavasti liike-energiaa.

Häviö saa molemmat mustat aukot siirtymään vähän lähemmäs toisiaan.

Vaikutus lakkaa kuitenkin, kun mustien aukkojen väli on enää vain joitakin valovuosia, joten niiden ei pitäisi koskaan yhtyä.

Kaikki kolme mustaa aukkoa lähettävät röntgensäteilyä, mikä osoittaa, että ne imevät itseensä ainetta.

© STScI/NASA

Ongelma piilee siinä, että gravitaatioaaltomittaukset osoittavat sulautumisia kuitenkin tapahtuvan. Ilmiö saattaa olla selitettävissä kolmannen raskaan kappaleen avulla. Laskelmien mukaan mustat aukot lähestyvät toisiaan selvästi nopeammin, jos niitä on kolme.

Törmäys on epätodennäköinen mutta ei mahdoton