Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kvasaari

Astronomit ovat löytäneet nopeimmin kasvavan mustan aukon.

Maailmankaikkeus - Mustat aukot

Jättimäinen musta aukko nielaisee uuden tähden joka toinen päivä

12 miljardin valovuoden päästä on löydetty erityisen ahne musta aukko. Se ahmii sisuksiinsa tähtiä ja kasvaa nopeammin kuin mikään muu tunnettu musta aukko.

Voi vaikuttaa todella oudolta luonnehtia mustaa aukkoa valoisaksi. Silti se on silmiinpistävin hiljattain löydetyn mustan aukon tuntomerkki.

Musta aukko loistaa todellakin niin voimakkaasti, että se peittäisi kaikkien yötaivaan tähtien valon ja kilpailisi tasaveroisesti täysikuun valoisuuden kanssa, jos se sijaitsisi oman galaksimme Linnunradan keskuksessa.

Supermassiivinen hirviö on nopeimmin kasvava tunnettu musta aukko. Se ahmii ympärillään olevia tähtiä vauhdilla, joka vastaa sitä, että se nielaisisi meidän aurinkomme joka toinen päivä.

Massaa 20 miljardin Auringon verran

Oikeastaan musta aukko ei loista itse, mutta se sijaitsee niin sanotun kvasaarin keskuksessa. Kvasaari on äärimmäisen kuuma, kiekkomainen kaasupilvi. Musta aukko vaikuttaa niin, että kaasut pyörivät kovaa vauhtia aukon ympärillä ja luovat paljon liike-energiaa, joka muuttuu lämmöksi ja valoksi.

Tutkijat arvelevat ahneen mustan aukon kasvavan niin nopeasti, että se tuottaa valoa, jonka voimakkuus on tuhatkertainen galaksien säteilemään valoon verrattuna.

Mustan aukon massa vastaa 20:tä miljardia Aurinkoa.

Elämä tuhoutuisi

Vaikka musta aukko olisikin taivaalla mahtava näky, voimme olla iloisia siitä, että se näkyy Maahan vain suurilla teleskoopeilla.

Kvasaarin lähettämä röntgensäteily on niin voimakasta, että sen vaikutuksesta kaikki galaksin elämä tuhoutuisi.

Onneksi siis musta aukko on 12 miljardin valovuoden päässä Maasta.