black whole
Maailmankaikkeus - Mustat aukot

Jättiaukko kuuluu suurimpiin tunnettuihin mustiin aukkoihin

Texasin yliopiston tutkijat havaitsivat vuonna 2012 mustan aukon, joka painaa 17 miljardia kertaa niin paljon kuin Aurinko. Se on yksi suurimmista tunnetuista mustista aukoista.

Yhdysvaltalaisen Texsasin yliopiston tutkijat hämmästyivät, kun he alkoivat tutkia epätavallista NGC 1277 -galaksia tarkemmin. Galaksin keskustasta nimittäin löytyi valtavan suuri musta aukko, jonka massa on 17 miljardia kertaa Auringon massa. Aukko on siten ainakin toiseksi raskain tunnettu musta aukko. Sitä suurempi saattaa olla vain yksi aiemmin rekisteröity aukko.

NGC 1277 -galaksin aukko eroaa muista tunnetuista aukoista monin tavoin. Siksi se ei myöskään oikein sovi tutkijoiden teorioihin mustien aukkojen luonteesta. Ensinnäkin superraskas aukko sijaitsee suhteellisen pienessä linssimäisessä galaksissa, vaikka jättiaukot yleensä ovat suurten elliptisten galaksien keskustoissa. Yleensä mustien aukkojen massa vastaa noin 0,1:tä prosenttia koko galaksin massasta, mutta uuden jättiaukon massa on huimat 14 prosenttia NGC 1277 -galaksin kokonaismassasta.

”Kyseessä on todella kummallinen galaksi. Pienen galaksin keskellä on valtavan suuri musta aukko. Vastaavaa ei ole ennen havaittu”, sanoo astrofyysikko Karl Gebhardt Texasin yliopistosta. Gebhardt toivoo, että havainnon avulla saadaan uutta tietoa siitä, miten mustat aukot ja galaksit kasvavat ja vaikuttavat toisiinsa.

NGC 1277 -galaksi sijaitsee 220 miljoonan valovuoden päässä Maasta Perseuksen tähdistössä.

Tästä voit katsoa kymmenen minuutin pikakurssin mustista aukoista: