Gravitaatioaallot tuovat terveisiä maailmankaikkeuden lapsuudesta

Tutkijat suunnittelevat jättiläislaitteita, joilla pyydystetäänpa avaruudessa miljardeja vuosia velloneita gravitaatioaaltoja. Erityisesti tutkijoita kiinnostavat vanhimmat gravitaatioaallot, jotka lähtivät matkaan jo ennen kuin ensimmäiset tähdet syttyivät.

Claus Lunau

Tähtitiede sai uuden suunnan, kun Galileo Galilei katsoi 7. tammikuuta 1610 kaukoputkellaan Jupiteria ja havaitsi sen kolme suurinta kuuta. Hänen havaintonsa oli mullistava sikälikin, että hänen työvälineensä oli nykysilmin tarkasteltuna käsittämättömän alkeellinen. Ero nykyaikaisten observatorioiden laitteisiin on kosmisen suuri. Niillä on kartoitettu koko näkyvä maailmankaikkeus, galaksien kehitys ja ensimmäisten tähtien synty.

Nyt tähtitiede on taas historiallisessa käännekohdassa. Ensimmäistä kertaa tutkijoilla on käytössään tekniikkaa, jolla voidaan tutkia maailmankaikkeuden pimeää puolta.

Tutkimuskohteena ovat niin sanotut gravitaatioaallot. Niitä syntyy, kun suuret, tiiviit massat, kuten mustat aukot ja neutronitähdet, törmäävät toisiinsa tai kieppuvat toistensa ympäri. Gravitaatioaallot kulkevät läpi avaruuden ja panevat maailmankaikkeuden keinumaan.

Ensimmäisen kerran gravitaatioaaltoja havaittiin vuonna 2015. Silloin ne osuivat kahteen ilmaisimeen Yhdysvalloissa. Aallot olivat lähtöisin kahden mustan aukon yhteen sulautumisesta Linnunradan läheisessä galaksissa.

Uusilla ilmaisimilla etsitään tietoa avaruuden pimeästä aineesta ja energiasta.

Gravitaatioaaltojen havaitseminen oli jymyuutinen ja iso saavutus yhdysvaltalaistutkijoiden ilmaisimille. Nykysilmin tarkasteltuna ilmaisimet ovat kuitenkin lähes yhtä alkeellisia kuin Galileon kaukoputki. Rakenteilla olevat uudet ilmaisimet ovat paljon herkempiä, ja ne pystyvät havainnoimaan paljon kaukaisempia ja vanhempia tapahtumia kuin vielä alle kymmenen vuotta sitten.

Uusilla ilmaisimilla aiotaan tutkia maailmankaikkeuden synkkää lapsuutta eli aikaa, jolloin ensimmäiset tähdet eivät olleet vielä syttyneet. Samalla niiden toivotaan valottavan kahta maailmankaikkeuden kehitystä ohjaavaa ilmiötä: pimeää ainetta ja pimeää energiaa. Pimeä aine on näkymätön aine, joka painovoimallaan pitää galaksien tavallisen aineen koossa. Pimeä energia puolestaan saa maailmankaikkeuden laajentumaan kiihtyvällä nopeudella.

Mustat aukot hytkyttävät Maata

Pimeän aineen ja energian jäljille yritetään päästä tutkimalla gravitaatioaaltoja, jotka lähtivät liikkeelle, kun mustat aukot törmäilivät maailmankaikkeuden lapsuudessa.

Mustat aukot

Kun kaksi mustaa aukkoa kiertää toisiaan ja lopulta sulautuu yhteen, ne lähettävät gravitaatioaaltoja, jotka vyöryvät avaruuden halki ja vääristävät sitä.

© Mark Garlick/Getty Images

Kun mustien aukkojen törmäyksissä syntyneet gravitaatioaallot kulkevat maapallon läpi, ne saavat Maan laajenemaan ja supistumaan tietyssä tahdissa. Liike on niin pientä, että sen havaitsemiseksi ilmaisimien on pystyttävä rekisteröimään nanometrin sadastuhannesosan suuruisia poikkeamia.

Gravitaatioaaltoilmaisin eli interferometri on L-kirjaimen muotoinen laite, jonka sakaroiden pituus on 3–4 kilometriä. Kunkin sakaran päässä on peili, johon lähetetään laservaloa sakaroiden alkupisteestä. Peilistä lasersäde heijastuu takaisin alkupisteeseen, missä lasersäteet kohtaavat.

Normaalisti lasersäteiden kohtaaminen tuottaa niin sanotun destruktiivisen interferenssin, jolloin säteet kumoavat toisensa eikä valonilmaisimeen tule valoa. Jos laitteen läpi kulkee gravitaatioaalto, se kutistaa tai venyttää sakaroita, jolloin peilit siirtyvät ja säteiden kulkema matka muuttuu. Silloin syntyy konstruktiivinen interferenssi, jossa lasersäteet voimistavat toisiaan ja ilmaisin havaitsee valon.

Gravitaatioaaltoja havainnoidaan L:n tai kolmion muotoisilla inferferometreilla. L:n sakaroiden päissä tai kolmion kulmissa on peilejä, joiden välillä kulkee lasersäteitä. Lasersäteiden käyttäytyminen paljastaa, onko ilmaisimen läpi kulkenut gravitaatioaalto.

© Nicolle R. Fuller/SPL

1. Lasersäde jaetaan kahtia

Ilmaisimesta lähtevä laservalo (punainen) jaetaan kahdeksi samanlaiseksi valonsäteeksi, jotka ammutaan sakaroiden päässä oleviin peileihin. Peileistä säteet heijastuvat takaisin kohti ilmaisinta.

© Nicolle R. Fuller/SPL

2. Lasersäteet sammuttavat toisensa

Lähtöasetelma on se, että lasersäteen aaltoliike on erivaiheista. Kun erivaiheiset valonsäteet kohtaavat, syntyy niin sanottu destruktiivinen interferenssi, eli ne kumoavat toisensa ja valo sammuu.

© Nicolle R. Fuller/SPL & Getty Images

3. Gravitaatioaalto sotkee säteet

Kun ilmaisimeen osuu gravitaatioaalto, toinen sakaroista venyy ja toinen kutistuu hitusen, mikä aiheuttaa siirtymän lasersäteiden aaltoliikkeeseen. Siksi ne eivät ole peileistä palatessaan enää samanlaisia.

© Nicolle R. Fuller/SPL & Getty Images

4. Gravitaatioaalto paljastuu

Jos gravitaatioaalto on kyllin voimakas, lasersäteet muuttuvat samanvaiheisiksi. Silloin peileistä heijastuvien säteiden kohdatessa syntyy konstruktiivinen interferenssi, eli ne vahvistavat toisiaan.

Vuoden 2015 gravitaatioaaltohavainnot tehtiin LIGO-ilmaisimella, joka koostuu kahdesta ilmaisinlaitteesta. Ne sijaitsevat kolmen tuhannen kilometrin päässä toisistaan. Näin varmistetaan, että havainto ei johdu paikallisista maankuoren värähtelyistä.

Vuonna 2017 otettiin käyttöön eurooppalainen Virgo-ilmaisin Italiassa, ja vuonna 2020 joukkueeseen liittyi japanilainen KAGRA. Nyt gravitaatioaaltoja metsästetään neljällä ilmaisimella, jotka sijaitsevat sopivasti eri puolilla maapalloa.

Ilmaisimet yhteistyössä

Kun gravitaatioaallot hytkyttävät maapalloa, se havaitaan samanaikaisesti kaikissa ilmaisimissa. Tällöin on mahdollista määrittää, mistä suunnasta aalto tulee, ja tutkijat voivat alkaa etsiä tähtitaivaalta sen alkuperää.

Painovoima-aallot

Japanilainen KAGRA on nykyilmaisimista viimeksi käyttöön otettu. Se on ensimmäinen, joka on rakennettu maan alle.

© KAGRA Observatory

Gravitaatioaaltotutkimuksen kuuden ensimmäisen vuoden aikana tutkijat ovat paikantaneet aaltojen lähteeksi 50 mustien aukkojen törmäystä ja kaksi neutronitähtien törmäystä. Nyt ilmaisimet on päivitetty, ja kun gravitaatioaaltojen havainnointi taas alkaa ensi vuoden alussa, tutkijat uskovat havaitsevansa uusia aaltoja noin kerran viikossa.

Nykyisillä ilmaisimilla havaitaan kuitenkin edelleen vain suhteellisen läheltä tulevia gravitaatioaaltoja. Jotta saadaan pyydystettyä kaukaa menneisyydestä tulevia aaltoja, tarvitaan uusia ilmaisimia.

Mitä kauempana ajassa ja tilassa mustien aukkojen törmäys on tapahtunut, sitä heikompi siinä syntynyt gravitaatioaalto on osuessaan Maahan.

Nykyisillä ilmaisimilla voidaan havaita viimeksi kuluneiden 8–9 miljardin vuoden aikana syntyneitä gravitaatioaaltoja. Tavoite on neljä miljardia vuotta kauempana. Jotta päästäisiin tutkimaan pian alkuräjähdyksen jälkeen eli 13,8 miljardia vuotta sitten matkaan lähteneitä aaltoja, tarvitaan kymmenen kertaa nykyilmaisimia herkemmät laitteet.

Sekä USA:ssa että Euroopassa tavoitteena on saada uudet ilmaisimet käyttöön 2030-luvun puolivälissä. Yhdysvaltalaisten suunnitelmissa on Cosmic Explorer, jonka on määrä olla kymmenen kertaa niin herkkä kuin nykylaitteet. Sen sakaroiden pituus on 40 kilometriä. Mitä pidemmät ilmaisimen sakarat ovat, sitä heikompia gravitaatioaaltoja sillä voidaan havaita.

Niin pitkien ilmaisinsakaroiden rakentaminen on pienoinen tekninen haaste. Sakaran pitää olla täydellisen suora, mutta Maan pinta on kaareva. Jotta kaarevuus voidaan tasata, sakaroiden loppupäiden pitäisi olla 30 metriä korkeiden pylväiden päällä. Tutkijat etsivät nyt allasmaista laaksoa, jossa sakaroita ei tarvitsisi rakentaa pylväiden päälle kilometrin matkalla.

Eurooppa valitsi kolmion

USA:n Cosmic Explorerin suunnittelu on vasta alkuvaiheissaan, mutta Euroopassa on jo hahmoteltu uuden Einstein-teleskoopin muotoa. Se poikkeaa teknisesti aikaisemmista gravitaatioaaltoilmaisimista. L:n sijaan siitä tulee tasakylkinen kolmio. Kunkin kyljen pituus on kymmenen kilometriä.

Einstein-teleskoopin odotetaan bongaavan miljoona mustien aukkojen törmäystä joka vuosi.

Kolmion jokaisesta kulmasta lähtee lasersäde kahteen suuntaan. Ilmaisimessa on siis yhden sijaan kolme interferometria. Itse asiassa interferometreja voi olla tulevaisuudessa viisi, sillä ilmaisimeen aiotaan lisätä vielä kaksi laseria, jotka lähettävät valoa eri aallonpituuksilla kuin kolme muuta.

Einstein-ilmaisin on tarkoitus rakentaa 200–300 metrin syvyyteen maan alle. Siellä maankuoren värähtelyistä aiheutuvien häiriöiden voimakkuus on vain sadasosa siitä, mitä ne ovat Maan pinnalla. Lisäksi ilmaisimen peilit jäähdytetään 10–20 asteen päähän absoluuttisesta nollapisteestä, jotta lämmönvaihtelujen aiheuttamat värähtelyt voidaan minimoida.

Häiriöiden vaimennus tekee Einsteinista herkemmän kuin Cosmic Explorer, vaikka sen sivut ovat lyhyemmät. Tutkijat arvioivat, että eurooppalainen ilmaisin havaitsee vuosittain jopa miljoona muinaista mustien aukkojen törmäystä maailmankaikkeuden elinkaaren eri vaiheista.

Painovoima-aallot

Einstein-teleskooppi rakennetaan 200–300 metrin syvyyteen maan alle joko Italian Sardiniaan tai Alankomaihin Vaalsin kaupungin lähelle.

Euroopan Einstein menee johtoon

Eurooppalaisesta Einstein-teleskoopista ei tule suurinta, mutta siitä aiotaan tehdä tarkempi, herkempi ja joustavampi kuin muut gravitaatioaaltoilmaisimet.