Spiralgalakse

Miten monen tyyppisiä galakseja on?

Galaksit voivat olla hyvin eri näköisiä. Muoto riippuu siitä, miten nopeasti galaksi pyörii keskipisteensä ympäri.

Galakseja ryhmitellään monella tavalla, mutta yleisin on yhdysvaltalaisen tähtitieteilijän Edwin Hubblen 1925 luoma luokittelu.

Hubble kehitti kaksi pääluokkaa, elliptiset galaksit ja kierteisgalaksit, joista jälkimmäiseen kuuluu muun muassa Linnunrata. Kierteisgalakseissa on pallomaisen ytimen ympärillä litteä kiekko, josta lähtee spiraalimaisesti kiertyviä haaroja.

Myös elliptiset galaksit ovat kiekkomaisia, mutta niissä tähdet ovat jakautuneet tasaisemmin. Muoto riippuu siitä, miten nopeasti galaksi pyörii keskipisteensä ympäri. Elliptinen galaksi pyörii hitaammin kuin kierteisgalaksi.

Hubble jakoi elliptiset galaksit alaluokkiin muodon mukaan lähes pyöreästä soikeampaan. Kierteisgalaksit taas jakautuvat tavallisiin ja sauvakierteisgalakseihin, joissa ytimenä on pallon asemesta sauva ja haarat alkavat sauvan päistä. Alaluokat määräytyvät sen mukaan, miten tiiviitä kierteishaarat. ovat.

Kierteisten ja elliptisten välimuoto on linssimäinen galaksi. Sekin on keskeltä pullistunut kiekko, mutta siinä ei ole haaroja. Niille galakseille, jotka eivät sovi mihinkään kolmesta ryhmästä, Hubble loi epäsäännöllisten galaksien luokan.