Magnetar lähettää säteilypommeja

Tutkijat ovat paikantaneet avaruuden halki kulkeneen oudon radiopurskeen lähteen. Säteily on peräisin oman galaksimme magnetarista.

Sophia Dagnello/NRAO/AUI/NSF

Viimein on löydetty lähde yhdelle niistä salaperäisistä radiopurskeista, jotka yli 13 vuotta ovat aiheuttaneet päänvaivaa tähtitieteilijöille.

Vuonna 2007 havaittiin ensimmäinen nopea radiopurske, fast radio burst (FRB). Sittemmin niitä on havaittu kymmenittäin, mutta niiden lähtökohtaa ei ole pystytty paikantamaan.

© Jingchuan Yu/Beijing Planetarium, Sophia Dagnello/NRAO/AUI/NSF & Andre Renard/AFP/Ritzau Scanpix

Välähdys galaksin halki

Linnunradassa sijaitseva magnetar on paljastunut yhden ultravoimakkaan radiosäteilypurskeen lähettäjäksi.

Säteily näyttää magnetarin

Magnetar SGR 1935+2154 tunnetaan sekä röntgensäteilystä (keltainen) että gammasäteilystä (punainen).

Radiopurske lähtee

Tuntemattomat prosessit luovat radiopurskeen (sininen). Se kestää vain millisekunnin, mutta sen matka Maahan vie 30 000 vuotta.

Lähettäjä paljastuu

Radioteleskooppi CHIME Kanadassa mittaa radiopurskeen. Säteilyn suunta osoittaa magnetarin sen lähteeksi.

Ultralyhyet, äärimmäisen voimakkaat radiopurskeet on tähän asti paikannettu miljoonien tai miljardien valovuosien päässä sijaitseviin galakseihin, mutta tutkijoilla ei ole ollut selviä todisteita siitä, mitkä taivaankappaleet niitä lähettävät.

Radiolähde on 30 000 valovuoden päässä

Nyt purskeiden lähde tiedetään. Kanadalaisen CHIME-radioteleskoopin tutkijaryhmä on havainnut radiopurskeen ja paikantanut sen magnetariin SGR 1935+2154, joka on kotigalaksissamme vain 30 000 valovuoden päässä.

Magnetarit ovat tietynlaisia neutronitähtiä, jotka syntyvät, kun tähti palaa loppuun ja räjähtää supernovana.

Magnetarit ovat neutronitähtiä, joilla on erityisen voimakas magneettikenttä. Se voi olla tuhansia biljoonia kertoja niin voimakas kuin Maan magneettikenttä.