Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Maailmankaikkeus

Maailmankaikkeudessa on pimeitä aineksia

Onko maailmankaikkeudessa muussa kuin tavallisissa muodoissa olevia aineita? Jos niitä on, mikä niiden osuus on?

Havainnoitavien maailmankaikkeuden osien, kuten tähtien, galaksien ja sumujen, osuus kaikesta aineesta on eräiden arvioiden mukaan vain nelisen prosenttia. Loppu koostuu pimeästä aineesta ja pimeästä energiasta. Niiden määräksi arvioidaan 23 ja 73 prosenttia. Pimeä energia liittyy tyhjiön vielä tuntemattomiin ominaisuuksiin, ja sen uskotaan nopeuttavan maailmankaikkeuden laajenemista. Kaikki galaksit loittonevat toisistaan jatkuvasti kiihtyvää vauhtia jonkin painovoiman vastaisen tekijän vaikutuksesta. Pimeän energian osuudeksi on saatu 73 prosenttia havainnoimalla mikroaaltosäteilyn jakautumista maailmankaikkeudessa. Pimeä aine on nykykäsityksen mukaan jotakin, mikä vaikuttaa tavalliseen aineeseen vain painovoimallaan. Siksi sitä ei voi nähdä. Hiljattain walesilaisen Cardiffin yliopiston tähtitieteilijät löysivät 50 miljoonan valovuoden päästä galaksin, jossa ei ole ainoatakaan näkyvää tähteä. Pimeän aineen painovoimavaikutuksen ansiosta on ollut mahdollista tehdä tietokone-simulaatioita aineiden jakautumisesta maailmankaikkeudessa (katso kuva). Pimeä aine näyttää jakautuvan näkyvän aineen tavoin nauhamaisiksi ja seinämäisiksi rakenteiksi.