Maailmankaikkeus

Litteä tai laakea maailmankaikkeus

Millä tähtitieteilijät perustelevat väitettään jatkuvasti laajenevasta maailmankaikkeudesta?

Kukaan ei pysty aivan varmasti sanomaan, millainen maailmankaikkeus on. Sen koko ja muoto ovat askarruttaneet tutkijoita aivan tähtitieteen alkuajoista lähtien. Mielipiteet ovat vaihdelleet äärellisen ja äärettömän maailmankaikkeuden välillä. Yksi mahdollinen vaihtoehto on pallomainen maailmankaikkeus, joka on äärellinen. Pallomainen maailmankaikkeus olisi kuitenkin niin raskas, että laajeneminen kääntyisi lopulta supistumiseksi. Muut mahdolliset vaihtoehdot ovat laakea ja satulamainen maailmankaikkeus. Teorioiden tueksi etsitään jatkuvasti tietoa avaruustutkimuksen avulla. Hiljattain kosmisen taustasäteilyn mittauksissa saadut arvot tukevat teoriaa litteästä tai laakeasta maailmankaikkeudesta. Tutkijat ovat käyttäneet tutkimuksissa hyväksi sitä tosiseikkaa, että valo seuraa sen tilan muotoja, jossa se liikkuu. Kosminen taustasäteily näyttää olevan samanlaista kaikkialla. Alkuräjähdysteorian mukaan se on kuitenkin jakautunut epätasaisesti, mikä johtuu avaruuden lämpötilaeroista, jotka jakavat avaruuden kylmiin ja lämpimiin alueisiin. Tietokonesimulaatiolla on saatu selville, että useimpien kylmien ja lämpimien alueiden läpimitta on litteässä maailmankaikkeudessa yksi aste. Satulamaisessa maailmankaikkeudessa arvo olisi pienempi kuin yksi aste ja pallomaisessa suurempi kuin yksi aste. Mittauslaiteilla saadut arvot osuvat yksiin litteän maailmankaikkeuden simulaation kanssa. Tämän vuoksi vallitseva käsitys onkin, että maailmankaikkeus, jossa elämme, on litteä, ääretön ja laajenee ikuisesti.