Linnunradassa on oletettua vähemmän ainetta

Tähtitieteilijät ovat löytäneet lähteen oudoille nopeille radiopurkauksille. Samalla on selvinnyt, että Linnunradassa on paljon oletettua vähemmän ainetta.

Linnunrata

Tähtitieteilijät yllätti tieto siitä, että Linnunradassa on paljon oletettua vähemmän ainetta. Uusi tieto selvisi nopeiden radiopurkauksien tutkimuksissa.

Nopeat radiopurkaukset, Fast Radio Bursts (FRB), ovat olleet arvoitus siitä alkaen, kun niitä ensi kerran havaittiin vuonna 2007.

Ajan myötä antennit ovat voimistuneet ja nopeita radiopurkauksia on vastaanotettu useita satoja.

Nyt Kalifornian teknillisen korkeakoulun (Caltech) astronomit ovat tutkineet perusteellisesti lähigalaksista tullutta nopeaa radiopurkausta. Tästä he kertovat lehdistötiedotteessa.

Samalla The Astrophysical Journal -lehdessä julkaistu tutkimus on tutkijoiden suureksi yllätykseksi osoittanut, että Linnunradassa on paljon oletettua vähemmän ainetta.

Kuin sumun läpivalaisua

Tähtitieteilijät ovat tutkineet nopeaa radiopurkausta, jonka Kaliforniassa sijaitseva voimakas radiointerferometri Deep Synoptic Array (DSA-110) havaitsi maaliskuussa 2022.

Erikoisrakenteinen teleskooppiantenni tunnisti nopean radiopurkauksen tulevan IRAS 02044+7048 -kierteisgalaksista runsaan 163 miljoonan valovuoden päästä Maasta.

Tutkimalla radiopurkauksen etäisyyttä ja suuntaa voitiin mitata, kuinka paljon signaali oli levinnyt ennen tuloaan antenniin.

Tarkemmin sanottuna tutkijoille tarjoutui tilaisuus laskea, kuinka suuren ainemäärän läpi radiosignaali oli kulkenut ja levittäytynyt matkallaan.

Tästä voitiin päätellä, kuinka paljon ainetta on pölystä ja kaasusta koostuvassa Linnunrataa ympäröivässä halossa.

Tutkimusta verrattiin siihen, että sumu olisi läpivalaistu lampulla sen paksuuden selvittämiseksi.

magnetar kuvitus

Yleistyneen teorian mukaan nopeat radiopurkaukset ovat lähtöisin magnetareista, joista on ohessa kuvittajan näkemys. Tällaisilla neutronitähdillä on voimakkaimmat kaikkeudesta tunnetut magneettikentät.