Shutterstock

Kerrostalon kokoinen asteroidi ohitti Maan – tutkijat havaitsivat tapahtuman kahden päivän kuluttua

Asteroidi pystyi lentämään huomaamatta lähelle Maata, koska se piileskeli teleskooppien sokeassa pisteessä.

Maan ohi lentävät asteroidit eivät ole harvinaisia, mutta yleensä tutkijat ja varsinkin Nasa seuraavat kotiplaneettamme läheisyyteen saapuvia asteroideja hyvin tarkasti.

Siksi on harvinaista, että asteroidi ohittaa Maan niin, että sitä ei havaita.

Siitä huolimatta 13. heinäkuuta 2023 isokokoinen asteroidi onnistui suhahtamaan maapallon ohi varsin läheltä.

Asteroidi, jonka nimi on 2023 NT1, on 20-kerroksisen kerrostalon kokoinen. Se ohitti maan 40 000 kilometrin tuntinopeudella etäisyydeltä, joka vastaa yhtä neljäsosaa Kuun ja Maan välisestä etäisyydestä.

Asteroidi ohitti siis Maan alle 90 000 kilometrin päästä, mikä on varsin lyhyt etäisyys asteroidin ja Maan kohtaamiselle.

Tutkijat havaitsivat asteroidin vasta kaksi päivää myöhemmin, sillä asteroidi saapui Auringon suunnasta ja jäi sen valon peittoon.

Aurinko luo sokean pisteen asteroidien etsintää suorittaville teleskoopeille, sillä kirkas valo peittää Auringon suunnasta tulevat asteroidit.

Halkaisijaltaan 60 metrin kokoinen asteroidi oli yksi suurimmista lähiaikoina Maan lähellä käyneistä asteroideista.

Vaikka asteroidi 2023 NT1 kävikin lähellä Maata, se ei kuitenkaan ollut niin suuri, että sitä olisi voitu pitää vaarallisena.

Asteroidi määritellään ”mahdollisesti vaaralliseksi”, jos se on 7,4 miljoonan kilometrin etäisyydellä Maasta ja halkaisijaltaan yli 140 metriä.

Yli puolet pienempi 2023 NT1 täytti vain toisen kriteereistä.

Keskellä oleva sininen piste on Maa ja keltainen viiva on asteroidi 2023 NT1:n kiertorata. Jos sitä verrataan Kuun uloimpaan kiertorataan (valkoinen ympyrä), voidaan havaita, että asteroidi ohitti Maan melko läheltä.