Pimeä sumu
Hevosenpääsumu on noin kolmen valovuoden laajuinen osa isommasta pimeästä sumusta Orionin tähdistössä.
© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK
Maailmankaikkeus - Galaksit

Valtavat pimeät sumut varjostavat Linnunrataa

Kuuttomina marraskuun öinä pimeät tähtisumut peittävät näkymän galaksin ytimeen. Ota kaukoputki ja kamera mukaan ja lähde seuraamaan Linnunradan valojen ja varjojen leikkiä taivaalla.

Tähtien lomassa on tähtienvälisen pölyn muodostamia valtavia pimeitä sumuja. Selkeinä iltoina lähellä uuttakuuta, jolloin Kuun kajo on heikoimmillaan, näet paljain silmin pimeitä kaasusumuja, jotka peittävät Linnunradan ytimen valon.

Teleskoopilla näet parhaiten galaksimme pimeät sumut, muun muassa niin sanotun Hevosenpääsumun. Pimeitä sumuja voit nähdä myös kaukaisissa galakseissa M64, M65 ja M104.

Joitakin pimeitä sumuja on vaikea havaita suoraan teleskoopilla, mutta jos otat niistä kuvan, voit usein erottaa ne selvästi näytöllä.

Toimi näin

• Ihaillaksesi Linnunradan pimeitä sumuja etsi paikka, jossa ei ole valosaastetta. Paras ajankohta on marraskuun 18. päivän uudenkuun tienoille osuva yö.

• Löydät pimeät sumut helpoimmin käyttämällä teleskooppia, jossa on GoTo-järjestelmä. Se kääntää teleskoopin putken automaattisesti oikeaan suuntaan tähtitaivaalle.

• Voit napata kuvan Hevosenpääsumusta, kun näppäilet ”IC 434” teleskoopin GoTo-järjestelmään. Kiinnitä teleskooppiin kamera, jossa on sopiva välirengas, tarkenna ja valota esimerkiksi 30 sekuntia.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK