Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© ESA
Maailmankaikkeus - Galaksit

Tutki tähän asti tarkinta kuvaa Linnunradasta

22 kuukauden aikana Gaia-teleskooppi on kuvannut 1 700 000 000 tähteä. Teleskoopin tuloksista on nyt koostettu tähän asti yksityiskohtaisin kuva kotigalaksistamme.

Jos lasket yhden tähden sekunnissa, et nuku, et syö etkä tee mitään muuta, joudut laskemaan yhtäjaksoisesti lähes 54 vuotta, ennen kuin olet käynyt läpi kaikki Euroopan avaruusjärjestön Esan ennätyskuvan loistavat pisteet.

Esan Gaia-teleskooppi on tuottanut Linnunradasta tähän mennessä yksityiskohtaisimman kuvan, jossa näkyy 1,7 miljardia loistavaa tähteä.

Lukuisat hehkuvat pisteet eivät ole ainoita kuvassa näkyviä yksityiskohtia, sillä siitä erottuu myös asteroideja ja kosmisia pölypilviä.

Napsauta kuva suuremmaksi ja sukella 1,7 miljardin tähden maailmaan.

22 kuukauden urakka

Gaia-teleskooppi laukaistiin avaruuteen vuonna 2013. Siitä alkaen se on kartoittanut kotigalaksiamme kolmiulotteisesti.

Teleskooppi on ottanut uudet kuvat Linnunradasta 22 kuukauden aikana Aurinkoa kiertävältä radaltaan.

Voit itse valita katselukulmasi Esan Gaian datan perusteella laatimassa videossa.

Sen lisäksi, että teleskooppi kuvasi tähtiä, se myös mittasi yli miljardin Linnunradan tähden kirkkauden, sijainnin, etäisyyden Maahan ja liikkeen taivaalla.

Kuva on yllättänyt astronomit jo nyt. Gaian havainnot nimittäin osoittavat, että monet Maan naapuristossa sijaitsevista tähdistä eivät käyttäydykään niin kuin ennen on luultu, vaikka niitä on jo tutkittu pitkään.

Yllä oleva interaktiivinen video näyttää, miten tähdet liikkuvat Linnunradassa.

Kaikki astronomit pääsevät tutkimaan tuloksia

3D-kuvan ansiosta tähtiä voidaan tutkia nyt huomattavasti yksityiskohtaisemmin kuin tähän asti. Lisäksi kaikki kerätyt tiedot ovat vapaasti käytettävissä, joten kaikki tutkijat pääsevät paneutumaan niihin.

Toiveena on, että aineistosta saadaan uutta tietoa kotigalaksistamme ja sen kehityksestä.