Tuhannet galaksit välkkyvät yötaivaalla

Se, mikä äkkivilkaisulla voi vaikuttaa vain kouralliselta tähtiä, koostuu todellisuudessa lähes 2 000 galaksista. Juuri nyt taivaalla loistaa yksi lähimmistä galaksi­joukoista, Virgon joukko. Se näkyy hyvin Maahan, vaikka matkaa sinne on noin 65 miljoonaa valovuotta.

VIRGON JOUKKO

Neitsyen tähdistö loistaa nyt korkealla taivaalla ja ohjaa tarkkailijan katseen lukemattomiin galakseihin. Tähdistöön kätkeytyy Virgon joukko, joka koostuu noin 2 000 galaksista.

Yksittäisiä galakseja ei voi nähdä paljain silmin, mutta sopivissa oloissa ne voi erottaa kiikarilla tai vielä paremmin pienellä kaukoputkella.

Ensi silmäyksellä galaksit muistuttavat heikosti hohtavia tähtiä, mutta kaukoputki paljastaa, että joukossa on pyöreitä, soikeita ja epäsäännöllisiä galakseja.

Maahan näkyvä hohde koostuu miljardien tähtien valosta. Sen suhteellinen himmeys johtuu siitä, että valo on lähtöisin kaukaisista galakseista eikä Linnunradan paljon lähempänä olevista tähdistä.

Sekä Linnunrata että Virgon joukko (punainen piste) sijaitsevat Laniakean superjoukossa.