Tuhannet galaksit välkkyvät yötaivaalla

TÄHTIOPAS: Jos liikut ulkona yöllä oikeat välineet mukanasi, voit nähdä taivaalla yli 2 000 upeaa galaksia.

CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler

NEITSYEN TÄHDISTÖ

Neitsyen tähdistö loistaa korkealla taivaalla ja opastaa lukemattomien galaksien luo. Tähdistöön kätkeytyy Virgon galaksijoukko, joka koostuu noin 2 000 galaksista.

Galakseja ei voi nähdä paljain silmin, mutta sopivissa olosuhteissa ne voi erottaa kiikarilla tai vielä paremmin pienellä kaukoputkella.

Ensi silmäyksellä galaksit muistuttavat heikosti hohtavia tähtiä, mutta kun niitä katsoo kaukoputkella, huomaa, että niiden joukossa on pyöreitä, soikeita ja epäsäännöllisiä.

Niiden suhteellisen heikko hohde johtuu siitä, että niiden valo saapuu toisesta galaksista peräisin olevista miljardeista kaukaisista tähdistä eikä suinkaan Linnunradan paljon lähempänä olevista tähdistä.

Virgon joukon galakseista voimakkaimmin loistavat Messier 86 ja 87.

Ne sijaitsevat Neitsyen tähdistön oikeanpuoleisen osan yläpuolella tähdistön niiden kahden haaran välissä, jotka muodostavat myyttisen neitsyen pään ja toisen käden.

Sekä Linnunrata että Virgon joukko (punainen piste) sijaitsevan Laniakean superjoukossa.