© NASA
Maailmankaikkeus - Galaksit

Räjähdykset sysäävät tähtiä Linnunradalta

Galaksin nopeimmat tähdet ovat peräisin hyvin erikoisista supernovaräjähdyksistä, ja tähtitieteilijät aikovat käyttää niitä maailmankaikkeuden laajenemisen määrittämiseen.

Euroopan avaruusjärjestön Gaia-tele­skooppi on välittänyt tähän mennessä yksityiskohtaisimman kuvan Linnunradasta, jossa loistaa 1,7 miljardia tähteä. Niistä 1,3 miljardia teleskooppi on kartoittanut tarkasti liikkeen suhteen.

Kalifornian yliopiston tutkijaryhmä on seulonut valtavasta tutkimusaineistosta esiin tietynlaisia tähtiä: valkoisia kääpiöitä, jotka liikkuvat yli 1 000 kilometriä sekunnissa.

Tähti imee toisesta tähdestä ainetta

Kun Auringon kaltainen pienehkö tähti on käyttänyt kaiken polttoaineensa, se kutistuu valkoiseksi kääpiöksi. Valkoisia kääpiöitä esiintyy usein pareittain.

Jos yksittäisellä valkoisella kääpiöllä on paljon vauhtia, se on voinut olla toinen tähti­kaksosista.

Tähtitieteen teorioiden mukaan tähtiparin toinen osapuoli alkaa jossain vaiheessa imeä toisesta ainetta.

Supernova antaa toiselle tähdelle vauhtia

Lopulta tähdestä tulee niin raskas, että se luhistuu ja räjähtää tyypin 1a-supernovana, ja sen pari sinkoutuu pois. Koska melkein kaikki 1a-supernovat ovat yhtä kirkkaita, niitä voidaan käyttää avaruuden etäisyyksien mittaamiseen.

Jos näistä saadaan lisää tietoa, pystytään määrittämään maailmankaikkeuden koko ja nopeus, jolla se laajenee, nykyistä tarkemmin.

Räjähdys paiskaa tähden galaksin laitamille

Kun valkoinen kääpiö luhistuu niin sanottuna supernovana, raju räjähdys paiskaa tähden parin kohti galaksin rajaa.

1: Kaksi valkoista kääpiötä kiertää aina vain lähempänä ja nopeammin toisiaan. Painovoima liittää kaksoistähtijärjestelmän jäänteet toisiinsa.

© NASA/ESA

2: Toinen tähti imee jatkuvasti lisää ainetta toisesta tähdestä ja kasvaa vähitellen isommaksi ja raskaammaksi.

© NASA/ESA

3: Massa saavuttaa kriittisen pisteen, ja tähti, joka on imenyt ainetta, luhistuu ja räjähtää niin sanottuna tyypin 1a-supernovana.

© NASA/ESA

4: Räjähdys antaa toiselle valkoiselle kääpiölle tuhansien kilometrien sekuntivauhdin. Nopeus on niin suuri, että tähti voi poistua Linnunradasta.

Valkoiset kääpiöt ennätysvauhdissa

Yhdysvaltalaistutkijat löysivät kolme teoriaan sopivaa valkoista kääpiötä. Niistä nopein kulkee Linnunradassa 2 400 kilometrin sekuntivauhtia eli niin kovaa, että se jossain vaiheessa poistuu galaksista, koska sen nopeus on suurempi kuin Linnunradan laajenemisnopeus 1 000 kilometriä sekunnissa.

Tähtien suunnan ja nopeuden avulla tutkijat seurasivat tähtiä 100 000 vuotta ajassa taaksepäin ja saivat selville, että yksi jälki johti supernovaräjähdyksen jäänteisiin. Tähtitieteilijät pitävät tätä todisteena siitä, että heidän teoriansa pätee.