Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© ESA/NASA
Maailmankaikkeus - Galaksit

Nyt kartoitetaan Linnunradan valkeat läiskät

Gaia-teleskooppi on välittänyt tähän mennessä tarkimman kartan Linnunradasta. Uudet löydöt valottavat maailmankaikkeuden arvoituksellista pimeää ainetta ja auttavat vieraiden sivilisaatioiden tutkimuksen kohdistamisessa.

Gaian havainnot kääpiögalakseista, planeetattomista pallomaisista tähtijoukoista ja tähtivirroista valottavat Linnunradan pimeän aineen määrää.

Lisäksi ne paljastavat, että Linnunrata voi viedä tähtiä ohittavilta galakseilta.

##

Perhepotretit paljastavat Linnunradan rakenteen

Linnunrata voidaan jakaa kolmeen perusosaan: ohueen kiekkoon, paksuun kiekkoon ja pallomaiseen pilveen, haloon.

Gaian tähtien kirkkautta ja liikettä koskevat mittaukset ovat mahdollistaneet neljän miljoonan tähden luokittelun massan, iän ja kemiallisten ominaisuuksien mukaan.

1. O**hut kiekko on galaksin leikkikehä **

Keskellä galaksia sijaitseva ohut kiekko sisältää paljon isoja, nuoria ja kuumia tähtiä. Ne paljastavat, että Linnunradan ytimessä syntyy edelleen suuria määriä uusia tähtiä.

2. P**aksu kiekko kärsii tähtiaineksen vähyydestä **

Toisin kuin ohut kiekko sitä ympäröivä paksu kiekko kaavion oikeassa yläkulmassa on harvaan asuttu alue. Se paljastaa, että siellä ei ole kovin paljon ainetta, josta voi syntyä uusia isoja tähtiä.

3. **Halo sisältää kaksi tähtipopulaatiota**

Ensimmäistä kertaa on voitu todistaa, että halon pääsarjan tähdet kuuluvat kahteen populaatioon. Syytä ei tiedetä, mutta valistuneen arvauksen mukaan Linnunrata adoptoi toisen tör­mätessään vieraaseen galaksiin.