Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Maailmankaikkeus - Galaksit

Näkymä Linnunradan keskukseen

Onko Maasta käsin mahdollista nähdä galaksimme eli Linnunradan keskus?

Linnunrata, jonka osia Maa ja muu Aurinkokunta ovat, erottuu kirkkaana yönä taivaalla tähtien muodostamana nauhana. Koska Linnunrata näkyy Maahan nauhana, sen täytyy olla muodoltaan kiekkomainen. Kun tähtinauhaa tarkastelee lähemmin, huomaa, että sen tähdet eivät ole jakaantuneet tasaisesti. Tähtivyössä näkyy selvä pullistuma Jousimiehen tähdistössä Skorpionin tähtikuvion tuntumassa eteläisellä tähtitaivaalla. Juuri tämä noin parinkymmenen asteen suuruinen valokehä on Linnunradan keskus. Näkymä galaksimme keskukseen avautuu siis vain planeettamme eteläisellä pallonpuoliskolla. Itse keskukseen sieltäkään ei paljain silmin näe, sillä keskusta ympäröivät kaasu- ja pölypilvet peittävät näkymän. Itse keskuksen ”näkee” vain kaasun ja pölyn läpäisevää infrapuna- ja radiosäteilyä tutkimalla. Niiden perusteella tiedetään, että keskuksen tuntumassa on voimakasta radiosäteilyä lähettävä kohde. Galaksin varsinaisessa keskuksessa on todennäköisesti musta aukko.