Linnunrata paino
Linnunrata

Linnunrata – Meidän galaksimme

Ainakin 100 miljardia tähteä ja mahdollisesti vielä enemmän planeettoja sisältävä Linnunrata on raskaan sarjan galaksi. Lue tältä sivulta galaksista, jossa Maa-planeettammekin sijaitsee.

sunnuntai 28. lokakuuta 2018 teksti Babak Arvanaghi & Marie Lyng Wium

Mikä Linnunrata on?

Linnunrata on se galaksi, jossa Aurinkokunta ja siten myös Maa sijaitsevat. Linnunrata sisältää 200–600 miljardia tähteä, ja kaikki Maasta nähtävät tähdet kuuluvat juuri Linnunrataan.

Linnunradan englanninkielinen nimi Milky Way tulee maidonvalkeasta nauhasta, joka näkyy taivaalla tähtikirkkaina öinä. Suomen Linnunrata taas viittaa siihen, että lintujen uskottiin syksyisin muuttavan sitä pitkin Lintukotoon.

Linnunrata on tavallinen kierteisgalaksi, ja Maa sijaitsee noin 25 000 valovuoden päässä sen keskuksesta.

Linnunradan keskuksessa on musta aukko Sagittarius A*. Maasta katsottuna musta aukko sijaitsee Jousimiehen tähdistössä, ja sen nimi tuleekin tähdistön latinankielisestä nimestä Sagittarius. Musta aukko painaa noin miljoona kertaa niin paljon kuin Aurinko.

Linnunrata on vähintään 13,2 miljardia vuotta vanha, koska vanhin siitä löydetty tähti on tämän ikäinen.

Linnunrata planeetat

Linnunrata on lähes yhtä vanha kuin universumi, jolla on ikää 13,8 miljardia vuotta.

Paljonko Linnunrata painaa?

Linnunradan paino on nyt laskettu. Tuskin ketään yllättää se, että kotigalaksimme on painava, vieläpä hyvin painava.

Galaksin painon laskeminen saattaa vaikuttaa pikemminkin pieneltä puuhastelulta kuin vakavasti otettavalta tieteeltä, mutta itse asiassa tutkijoilla on paljon käyttöä laskutoimituksen tulokselle.

Astrofyysikot tarvitsevat galaksin painoa muun muassa kotigalaksimme sisältämän pimeän aineen määrän laskemiseen.

Linnunrata on raskas – hyvin raskas

Uusimman arvion Linnunradan painosta on tehnyt kanadalaisen McMasterin yliopiston tutkimusryhmä, jota johti Gwendolyn Eadie. Painolaskelma perustuu uuteen laskentamalliin, joka on aiempia huomattavasti tarkempi.

Kiinnostaako elämän etsintä avaruudesta? Lue makupaloja Tieteen Kuvalehden julkaisemasta aivan uudesta kirjasta - NAPSAUTA TÄSTÄ!

Uusien laskelmien mukaan Linnunradan massa on yhtä suuri kuin 700 miljardia Auringon massaa eli noin 231 000 000 000 000 000 Maan massaa.

Toisin sanoen Linnunradan paino on 1 379 532 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 kiloa. Helpommin ilmaistuna sama luku on 1,38 septiljoonaa kiloa tai 1,379532 x 10^42 kiloa

Vaikka luku vaikuttaa hyvin suurelta, Linnunrata ei kuulu maailmankaikkeuden galaksien joukossa raskaaseen sarjaan. Esimerkiksi Andromedan galaksi painaa kaksi kertaa niin paljon kuin Linnunrata.

Vertaamalla painoa galaksissa olevan näkyvän aineen painoon astrofyysikot ovat myös kyenneet päättelemään, miten suuri osa galaksista on outoa pimeää ainetta.

– Laskelmamme osoittavat, että pimeän aineen osuus on noin 88 prosenttia Linnunradan massasta, kertoo Gwendolyn Eadie The Guardian -lehdelle.

Tutkimus on julkaistu The Astrophysical Journal -tiedelehdessä.

Linnunrata ja naapurigalaksi Andromeda

Linnunradan naapurigalaksilla Andromedalla on myös nimitykset Messier 31 ja M31.

Linnunradan naapurigalaksi

Linnunradan lähin naapurigalaksi on Messier 31, joka tunnetaan yleisemmin nimellä Andromeda. Se on 2,3 miljoonan valovuoden päässä Linnunradasta, ja se on kaukaisin taivaan kohde, jota voi tarkkailla Maasta paljain silmin.

Andromedan galaksi on Linnunradan tavoin kierteisgalaksi, ja siihen kuuluu lähes biljoona tähteä.

Tähtitieteilijät ovat osoittaneet, että Linnunrata ja Andromeda lähestyvät toisiaan noin 100 kilometrin sekuntinopeudella, ja he ovat varmoja siitä, että Andromeda ja Linnunrata jonain päivänä törmäävät toisiinsa.

Galaksien yhteentörmäys tapahtuu kuitenkin vasta noin neljän miljardin vuoden kuluttua, eivätkä tähdet törmää toisiinsa vaan kaasupilvet.

Yhteentörmäys käynnistää valtavan tähtien tuotannon universumin uudessa supergalaksissa, Milkomedassa.

Törmäyksellä ei ole merkitystä Maalle, koska planeetastamme on tuolloin jo aikaa sitten tullut elinkelvoton.

Voit myös itse tehdä löytöretkiä universumiin. Juuri nyt saat harrastaja-astronomin täydellisen aloituspakkauksen. Saat:

• Tehokkaan kiikarin, jolla voit tiirailla Aurinkokuntaa.
  • Tähtitaivaan oppaan vuodelle 2018, joka opastaa, mitä milloinkin kannattaa tarkkailla.
  • Kiehtova Kuu –digiliitteen, joka keskittyy Maan kiertolaiseen.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka kertovat lisää universumin tapahtumista.

TARTU TARJOUKSEEN TÄSTÄ