Maailmankaikkeudessa on kosminen määrä galakseja

Minkä tyyppisiä galakseja on olemassa, ja miten paljon galakseja kaikkiaan on?

Shutterstock

Galaksi on määritelmän mukaan ympäröivästä maailmankaikkeudesta erottuva laaja tähtien ja tähtienvälisen aineen muodostama järjestelmä. Linnunradan ulkopuolisten galaksien olemassaolon todisti tähtitieteilijä Edwin Hubble 1920-luvulla. Hän myös kehitti galaksiluokittelun, joka on käytössä edelleenkin. Uusimmat tutkimukset viittaavat siihen, että maailmankaikkeudessa on huomattavasti enemmän galakseja kuin ennen oletettiin. Tunnettujen galaksien määrä on kasvanut sitä mukaa kuin Hubble-avaruusteleskoopin kaltaiset laitteet ovat kehittyneet.

Arvioita galaksien määrästä lisää myös se, että ilmeisesti suurin osa galakseista on vain noin miljoonan tähden kääpiögalakseja, joita on vaikeaa havainnoida järjestelmällisesti. Esimerkiksi Paikallisessa galaksiryhmässä, johon Linnunrata kuuluu, on vain kolme tavallista galaksia. Loput kolmisenkymmentä ovat kääpiögalakseja. Galaksien määrää arvioidaan laskemalla tietyllä taivaan alueella näkyvät galaksit ja suhteuttamalla luku koko taivaan alaan. Arviot vaihtelevat melkoisesti. Monissa tähtitieteellisissä teoksissa lukumääräksi annetaan noin 100 miljardia. Toisaalta on esitetty, että määrä voisi olla jopa biljoona eli 1 000 miljardia. Tämäkin arvio koskee vain Maahan näkyvää osaa maailmankaikkeudesta.