Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

nb_u11 Milky Way
Maailmankaikkeus - Galaksit

Linnunrata turposi

Kotigalaksimme Linnunrata laajeni 50 prosentilla, kun tähtitieteilijät tarkastelivat teleskooppien kuvia.

Linnunrataaympäröivä tähtien muodostama rengas onkin osa kotigalaksiamme.

Rengas tai poimu, joka aaltoilee litteän galaksin reunamilla, on kasvattanut Linnuradan halkaisijaa 50 prosentilla. Aiemmin arvioitiin, että kotigalaksimme läpimitta olisi noin 100?000 valovuotta, mutta nyt arviota on kasvatettu 150?000 valovuoteen.

Havainto synnyttää oitis uusia kysymyksiä. Miten rengas on muodostunut? Ja miksi se ei ole muun galaksin tavoin litteä?

Yksisarvisen renkaaksi nimetty 200?000 valovuotta pitkä poimu kiertää Linnunradan kolme kertaa. Sen massa on noin 100 miljoonaa kertaa Auringon massa.

Linnunrataa ympäröivä rengas ei ole aivan uusi tuttavuus

Tutkijat ovat jo pitkään tienneet renkaan olevan olemassa, mutta tähän asti sen oletettu koostuvan Linnunradan kanssa miljardeja vuosia sitten kolaroineen pienen galaksin jäänteistä. Renkaan on myös arveltu muodostuvan Canis Majoris -kääpiögalaksiin kuuluvista tähdistä, jotka Linnunrata on vetänyt massallaan puoleensa.

Uusi havainto tehtiin, kun tutkijat tarkkailivat Yhdysvalloissa New Mexicossa sijaitsevan Sloan Digital Sky Survey -teleskoopin kuvia. Niistä on saatu selville renkaan tähtien kirkkaus ja se, miten kaukana tähdet sijaitsevat.

Linnunradan naapurit yllättävät

Linnunrata ei ole ainoa galaksi, joka on yllättänyt tutkijat. Uusien tarkkojen teleskooppien ansiosta naapurigalakseista saadaan koko ajan uutta tietoa.