Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Linnunradan kaksonen hohtaa korkealla taivaalla

TÄHTIOPAS: Kierteisgalakseja voi vain harvoin tarkkailla ilman suurta kaukoputkea. Maaliskuussa voit kuitenkin nähdä Linnunradan kaksosen, joka vaikuttaa taivaalla yhtä suurelta kuin Kuu.

NASA/ESA/Hubble Heritage

Messier 81

Galaksi Messier 81 ja kotigalaksimme Linnunrata muistuttavat erehdyttävästi toisiaan.

Linnunradan tapaan Messier 81 on kierteisgalaksi, johon kuuluu satoja miljardeja tähtiä, ja sen läpimitta on noin 100 000 valovuotta.

Samoin kuin Linnunradassa myös Messier 81:n kierteishaaroista lähtee runsaasti infrapunaista säteilyä. Se on peräisin nuorista tähdistä, jotka kuumentavat galaksin ulkoreunalla leijuvaa avaruuspölyä.

Törmäykset loivat kierteishaaroja

Valtavat tähti-, pöly- ja kaasupilvet törmäilivät toisiinsa ja muodostivat kierteisiä galakseja.

Messier 81 on kaikkiaan 34 galaksista koostuvan M81-galaksijoukon suurin galaksi. Se näkyy Maahan selvemmin kuin mikään muu galaksi oman Paikallisen ryhmämme ulkopuolelta.

Messier 81 sijaitsee 11,6 miljoonan valovuoden päässä Maasta Ison karhun (Ursa Major) tähdistössä.

Galaksi Messier 81 täyttää yötaivaasta lähes yhtä paljon kuin Kuu, mutta suuren etäisyyden vuoksi sen valo on kuitenkin niin heikkoa, että tarvitset kiikarin nähdäksesi sen. Kiikarilla katsottaessa Messier 81 vaikuttaa valopallolta.

Jos haluat tarkastella galaksin yksityiskohtia, ota käyttöön kaukoputki. Sillä erotat hyvin muun muassa Messier 81:n loistavan ytimen.

Messier 81:n kierteishaarat erottuvat selkeimmin kaukoputkella, mutta voit katsella galaksia myös kiikarilla. Galaksi löytyy zeniitistä – toisin sanoen suoraan pääsi yläpuolelta – vähän länteen Otavan tähtikuviosta.