Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Linnunradan kaksonen hohtaa korkealla taivaalla

GALAKSIOPAS: Tartu 6. maaliskuuta kiikariin, sillä yötaivaalla näkyy kierteisgalaksi Messier 81.

NASA/ESA/Hubble Heritage

Messier 81:

Galaksi Messier 81 ja kotigalaksimme Linnunrata muistuttavat erehdyttävästi toisiaan. Linnunradan tapaan Messier 81 on kierteisgalaksi, johon kuuluu satoja miljardeja tähtiä. Sen läpimitta on noin 100 000 valovuotta.

Ison karhun tähdistössä sijaitseva Messier 81 on M81-galaksijoukon suurin galaksi. Se näkyy Maahan selvemmin kuin mikään muu galaksi oman Paikallisen ryhmämme ulkopuolelta. Messier 81 täyttää yötaivaasta lähes yhtä paljon kuin Kuu. Sen valo on kuitenkin niin heikkoa, että tarvitset kiikarin nähdäksesi sen.

Messier 81:n kierteishaarat erottuvat selkeimmin kaukoputkella, mutta voit katsella galaksia myös kiikarilla. Galaksi löytyy zeniitistä – toisin sanoen suoraan pääsi yläpuolelta – vähän länteen Otavan tähtikuviosta.