Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kosminen naapurimme esittäytyy

TÄHTIOPAS: Se on 2,54 miljoonan valovuoden päässä. Silti voit nähdä sen paljain silmin. Helmikuussa Linnunradan naapuri, Andromedan galaksi, näyttäytyy yötaivaalla.

JPL-Caltech/NASA

Andromeda

Juuri nyt on erinomainen tilaisuus nähdä Linnunradan lähin naapuri, Andromedan galaksi. Galaksi sijaitsee 24 triljoonan kilometrin eli 2,54 miljoonan valovuoden päässä Maasta, ja se on ylivoimaisesti kaukaisin tähtitaivaan kohde, jota voit tarkkailla paljain silmin.

Biljoonasta tähdestä koostuva Andromeda ei ole ainoastaan kaksi kertaa niin suuri kuin Linnunrata vaan myös suurin galaksi Paikallisessa ryhmässä, johon Linnunratakin kuuluu.

Linnunradan naapurigalaksi Andromeda

Linnunrata ja Andromeda törmäävät toisiinsa neljän miljardin vuoden kuluttua. Galaksien keskusten mustat aukot sulautuvat toisiinsa, ja kierteishaarat pirstoutuvat kappaleiksi. Lopuksi syntyy uusi elliptinen galaksi uuden mustan aukon ympärille.