Kosminen naapurimme esittäytyy

TÄHTIOPAS: Andromeda on yli 2,7 miljoonan valovuoden päässä, mutta voit nähdä sen paljain silmin. Marraskuussa Linnunradan naapurigalaksi ilmestyy näkyviin yötaivaalle.

JPL-Caltech/NASA

Andromeda

Marraskuussa Linnunradan lähin naapurigalaksi, Andromeda, on näkyvissä koko yön. Galaksi sijaitsee 25,5 triljoonan kilometrin eli 2,7 miljoonan valovuoden päässä Maasta, ja se on ylivoimaisesti kaukaisin tähtitaivaan kohde, jota voit tarkkailla paljain silmin.

Biljoonasta tähdestä koostuva Andromeda ei ole ainoastaan kaksi kertaa niin suuri kuin Linnunrata vaan myös suurin galaksi Paikallisessa ryhmässä, johon Linnunratakin kuuluu.

Linnunradan naapurigalaksi Andromeda

Linnunrata ja Andromeda törmäävät toisiinsa neljän miljardin vuoden kuluttua. Galaksien keskusten mustat aukot sulautuvat toisiinsa, ja kierteishaarat pirstoutuvat kappaleiksi. Lopuksi syntyy uusi elliptinen galaksi uuden mustan aukon ympärille.