Galaksi

Läpimitaltaan yli 220 000 valovuoden laajuinen Andromeda on Paikallisen ryhmän suurin galaksi.

© JPL_CALTECH/NASA

Kosminen naapurimme esittäytyy

Andromeda on yli 2,5 miljoonan valovuoden päässä, mutta voit nähdä sen paljain silmin. Marraskuussa Linnunradan naapurigalaksi ilmestyy näkyviin yötaivaalle.

keskiviikko 7. marraskuuta 2018 teksti Jesper Grønne

Marraskuussa Linnunradan lähin naapurigalaksi, Andromeda, on näkyvissä koko yön. Galaksi sijaitsee 25,5 triljoonan kilometrin eli 2,7 miljoonan valovuoden päässä Maasta, ja se on ylivoimaisesti kaukaisin tähtitaivaan kohde, jota voit tarkkailla paljain silmin.

Biljoonasta tähdestä koostuva Andromeda ei ole ainoastaan kaksi kertaa niin suuri kuin oma galaksimme Linnunrata, vaan myös suurin galaksi Paikallisessa ryhmässä, johon Linnunratakin kuuluu.

Ryhmä sisältää 30–40 galaksia eli tähtien kokoelmaa, jotka pysyvät koossa sisäisen painovoimansa vaikutuksesta. Linnunrata ja Andromeda muistuttavat toisiaan, sillä ne ovat molemmat kierteisgalakseja ja lisäksi niitä ympäröi ulkonäöltään ja rakenteeltaan samankaltainen loistava rengas eli halo, joka koostuu pallomaisista tähtijoukoista.

Linnunradan naapurigalaksi Andromeda

Linnunrata ja Andromeda törmäävät toisiinsa neljän miljardin vuoden kuluttua. Galaksien keskusten mustat aukot sulautuvat toisiinsa, ja kierteishaarat pirstoutuvat kappaleiksi. Lopuksi syntyy uusi elliptinen galaksi uuden mustan aukon ympärille.