Kosminen naapurimme esittäytyy

2. maaliskuuta 2022: Se on 2,54 miljoonan valovuoden päässä. Silti voit nähdä sen paljain silmin. Juuri nyt Linnunradan naapuri, Andromedan galaksi, näyttäytyy taivaalla.

JPL-Caltech/NASA

Andromeda

Sinulla on juuri nyt mahdollisuus nähdä Linnun­radan naapuri, Andromeda.

Galaksi sijaitsee 24 triljoonan kilometrin eli 2,54 miljoonan valovuoden päässä Maasta, ja se on ylivoimaisesti kaukaisin tähtitaivaan kohde, jota voit normaalioloissa tarkkailla paljain silmin.

Biljoonasta tähdestä koostuva And­romeda ei ole vain kaksi kertaa niin suuri kuin Linnunrata vaan myös suurin galaksi Paikallisessa ryhmässä, johon

Linnunradan naapurigalaksi Andromeda

Linnunrata ja Andromeda törmäävät toisiinsa neljän miljardin vuoden kuluttua. Galaksien keskusten mustat aukot sulautuvat toisiinsa, ja kierteishaarat pirstoutuvat kappaleiksi. Lopuksi syntyy uusi elliptinen galaksi uuden mustan aukon ympärille.

Linnunratakin kuuluu. Ryhmä sisältää yli 50 galaksia, jotka pysyvät koossa sisäisen painovoimansa – eivät siis keskuksessaan olevan mustan aukon – vaikutuksesta.

Linnunrata ja Andromeda muistuttavat toisiaan, sillä molemmat ovat kierteisgalakseja ja lisäksi niitä ympäröi ulkonäöltään ja rakenteeltaan samankaltainen loistava rengas eli halo, joka koostuu pallomaisista tähtijoukoista.

Andromeda on pitkään askarruttanut tutkijoita, sillä se pyörii liian nopeasti ja sen ytimestä virtaa energiaa, jonka lähde voi olla pimeä aine.

OPAS: Andromeda