Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Pieni Magellanin pilvi
© ESO
Maailmankaikkeus - Galaksit

Jättimäinen valokuva vie sinut tähtien lähteille

Tähtitieteilijät ovat ottaneet valtavan valokuvan kääpiögalaksista, joka on täynnään nuoria tähtiä. Kuva on niin iso, että sitä voi zoomata jopa yksittäisiin tähtiin asti.

Paljaalla silmällä katsottuna Pieni Magellanin pilvi näyttää vain eteläisen taivaan hailakalta pilveltä, mutta todellisuudessa se on kääpiögalaksi, joka koostuu sadoista miljoonista tähdistä.

Nyt niitä pääsee kuitenkin katsomaan todella läheltä.

Galaksista on otettu kuva, jonka resoluutio on huimaavat 1,6 gigapikseliä – sellaista pystyy zoomaamaan jopa yksittäisten tähtien tarkkuuteen.

Avaruuspöly himmensi näkymää

Pienen Magellanin pilven tutkiminen on tähän asti ollut todella vaikeaa, koska se sijaitsee sellaisessa suunnassa, jossa on paljon avaruuspölyä.

Chilessä sijaitsevan VISTA-teleskoopin avulla tähtitieteilijät ovat kuitenkin onnistuneet näkemään pölyn läpi ja ja ottamaan galaksista tämän häikäisevän kuvan. VISTA tutkaili pölyn läpi hyödyntämällä galaksin lähettämää infrapunasäteilyä.

Galaksikuva on osa laajempaa tutkimushanketta, jossa kartoitetaan sekä Pientä Magellanin pilveä että sen naapurigalaksia, Suurta Magellanin pilveä, ja yritetään määrittää galaksien tähtien ikää.

Tähtien syntysija

Pieni Magellanin pilvi kiinnostaa tutkijoita, koska se suorastaan pursuaa nuoria tähtiä. Noin 200 000 valovuoden päässä Auringosta sijaitsevassa kääpiögalaksissa myös syntyy kaiken aikaa uusia tähtiä.

Tähtitieteilijät arvelevat, että Pieni Magellanin pilvi on aikoinaan ollut samantyyppinen kierregalaksi kuin Linnunratakin. Ajan mittaan lähistöllä sijaitsevat isommat galaksit ovat kuitenkin kähveltäneet siitä tähtiä ja tehneet siitä nykyisenlaisen muotopuolen kääpiön.