Maailmankaikkeus - Galaksit

Galaksit törmäilevät vielä jonkin aikaa

Alkuräjähdysteorian mukaan maailmankaikkeus laajenee jatkuvasti. Silloin kai myös galaksien pitäisi loitota toisistaan. Miten sitten on mahdollista, että galaksit törmäävät toisiinsa?

Galaksit voivat hyvin törmäillä, vaikka maailmankaikkeus laajenee. Useimmat galaksit ovat syntyneet pienempien galaksien yhteensulautumisen seurauksena. Avaruudessa vaikuttaa kaksi voimaa: laajentuminen, joka etäännyttää kappaleita toisistaan, ja painovoima, joka vetää kappaleita toisiaan kohti. Jos kaksi galaksia on syntynyt suh-teellisen lähelle toisiaan, painovoima voi hyvinkin voittaa laajenemisvoiman ja galaksit törmäävät. Näin todennäköisesti käy omalle galaksillemme Linnunradalle ja sen lähimmälle suurelle naapurille Andromedalle. Ne lähestyvät toisiaan hyvää vauhtia, vaikkakin nykyisellään välimatkaa on yli kaksi miljoonaa valovuotta. Laajenemisen kumoamiseen tarvitaan suuri massa. Linnunradan massa onkin lähes puoli biljoonaa kertaa Auringon massa. Universumin alkuvaiheessa, kun galaksit olivat lähempänä toisiaan, painovoimalla oli nykyistä paremmat mahdollisuudet kumota laajeneminen. Useimmat galaksien kolarit ja sulautumiset ovatkin tapahtuneet miljardeja vuosia sitten. Galaksien yhteentörmäyksiä tapahtuu siis yhä, mutta vähitellen ne harvinaistuvat ja niitä tapahtuu vain pienissä, tiiviissä galaksijoukoissa. Lopulta laajeneminen voittaa painovoiman ja avaruudessa on vain kaukana toisistaan olevia jättiläisgalakseja, jotka syntyivät silloin, kun yhteentörmäykset vielä olivat mahdollisia. Galaksien törmäys ei tarkoita sitä, että tähdet törmäisivät toisiinsa. Niistä vain tulee uuden, suuremman galaksin osia.