Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Maailmankaikkeus - Galaksit

Galaksi kasvaa syömällä

Tiedetäänkö, mikä maailmankaikkeuden monista galakseista on suurin? Ja miten kaukana Maasta tämä galaksi sijaitsee?

Maailmankaikkeudessa on ainakin sata miljardia galaksia eli Linnunradan kaltaista tähtijärjestelmää, joten kaikista niistä ei ole tarkkaa tietoa. Tunnetuista galakseista suurin on Abell 2029 -galaksijoukon keskuksessa oleva galaksi, joka sijaitsee noin miljardin valovuoden päässä Maasta. Tämän galaksin läpimitta on 5–6 miljoonaa valovuotta, eli se on noin 50 kertaa niin suuri kuin Linnunrata, joka sekään ei ole pienimpiä galakseja. Galaksin koosta saa jonkinlaisen käsityksen, kun ajattelee, että valon matka sen laidalta toiselle kestää yhtä kauan kuin kehitys ensimmäisistä hominideista nykyihmiseksi. Ei ole sattumaa, että ennätyssuuri galaksi sijaitsee juuri galaksijoukon keskuksessa. Tämän tyyppiset galaksit ovat usein kasvaneet poikkeuksellisen suuriksi siksi, että ne ovat sulauttaneet itseensä joukon muita pienempiä galakseja. Tämä kosmiseksi kannibalismiksi kutsuttu ilmiö perustuu siihen, että kappale, jonka painovoima on suuri, vetää puoleensa pienempiä kappaleita. Kun galaksi on nielaissut pienemmän galaksin, sen painovoima kasvaa entisestään ja se vetää puoleensa muita kyllin lähelle osuvia galakseja. Abell 2029:n keskuksessa on ellipsigalaksi, joka kuuluu luokkaan cD. Tähän luokkaan kuuluvat kaikki poikkeuksellisen suuret galaksit. On kuitenkin olemassa myös kierregalakseja (joihin Linnunratakin kuuluu), jotka ovat huomattavan suurikokoisia. Kookkain tunnettu kierregalaksi on UGC 2885. Se sijaitsee Perseuksen tähtikuviossa ja on kooltaan noin kymmenen kertaa niin suuri kuin Linnunrata.