Andromeda on niellyt Linnunradan sisargalaksin

Suuri Andromedan galaksi on elinaikanaan nielaissut lukuisia pieniä naapurigalakseja, muun muassa Linnunradan pikkusisaren M32:n. Sen todistaa nyt yhdysvaltalaisastronomien laatima rekonstruktio.

NASA/ESA

Neljän miljardin vuoden kuluttua Linnunrata törmää suureen naapurigalaksiinsa Andromedaan. Tähtitieteilijät uskovat vastaavanlaisen yhteentörmäyksen tapahtuneen kaksi miljardia vuotta sitten.

Silloin Andromeda sulautti itseensä Linnunradan sisargalaksin, jonka jäännökset nähdään nykyään Andromedan pienenä satelliittigalaksina, M32:na.

M32 on pieni galaksi, jonka läpimitta on vain 6 500 valo­vuotta. Siinä on massaa noin kolme miljardia kertaa Auringon massan verran.

Andromeda ja Linnunrata ovat suurimmat Paikallisen ryhmän 54 galaksista.

Niiden noin kymmenen miljardin vuoden aikana, jotka Andromeda on ollut olemassa, se on niellyt todennäköisesti koko joukon pienehköjä galakseja. Aikaisemmin ei ole kuitenkaan voitu rekonstruoida niiden kokoa ja tähtien jakautumista törmäyksen jälkeen. M32:n osalta asia valkeni, kun yhdysvaltalaisen Michiganin yliopiston tutkijat havaitsivat himmeän tähtirenkaan Andromedan laidalta ja alkoivat epäillä, että tähdet ovat joskus kuuluneet M32:een.

Andromedan pieni satelliittigalaksi M32 (punainen ympyrä) oli aikoinaan Linnunradan tapainen suuri kierteisgalaksi. Nykyään siitä on jäljellä vain ydin. Suuri galaksi M32:n oikealla puolella on Andromeda.

Torben Hansen (CC)

Mallintamalla tapahtumasarjaa tutkijat pääsivät ajassa taaksepäin ja paljastivat kehityksen, joka sopii täydellisesti M32:n ja Andromedan yhteentörmäykseen kaksi miljardia vuotta sitten. M32:n reunimmaiset tähdet siirtyivät Andromedaan, ja alkuperäisestä galaksista jäi jäljelle vain ydin. Tietokonemallin mukaan M32 oli Paikallisen ryhmän kolmanneksi suurin galaksi.