Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Katso kaukaista galaksia paljain silmin

TÄHTIOPAS: Koko lokakuun ajan voit nähdä taivaalla Kolmion galaksin. Kaukainen galaksi sijaitsee 2,7 miljoonan valovuoden päässä Maasta ja koostuu yli 40 miljardista hohtavasta tähdestä.

Robert Gendler/Subaru Telescope

Tietoja galaksista

Lokakuussa voit tarkkailla Paikallisen galaksiryhmän kolmanneksi suurinta galaksia, Kolmion galaksia.

Kolmion tähdistöstä nimensä saanut galaksi on kaukaisin niistä kolmesta galaksista, jotka saattavat näkyä pohjoisilta leveysasteiltamme ilman kaukoputkea.

Noin 2,7 miljoonan valovuoden päässä Maasta sijaitseva galaksi koostuu noin 40 miljardista tähdestä, ja sen läpimitta on 60 000 valovuotta.

Linnunradassa tähtiä on noin 250 miljardia, ja sen läpimitta on 100 000 valovuotta. Kolmion galaksin kierteishaaroissa on valtavia vetykaasupilviä.

Niissä syntyy suuria tähtiä, joiden elinikä on varsin lyhyt ja lämpötila noin 40 000 astetta. Kolmion galaksissa muodostuu tähtiä selvästi enemmän kuin Paikallisen ryhmän suurimmassa galaksissa, Andromedassa.

Naapurustomme kolme valtagalaksia

Paikalliseen ryhmään kuuluu yli 50 galaksia, mutta sitä hallitsee kolme suurta galaksia.