Katso kaukaista galaksia paljain silmin

TÄHTIOPAS: Koko lokakuun ajan voit nähdä taivaalla Kolmion galaksin. Kaukainen galaksi sijaitsee 2,7 miljoonan valovuoden päässä Maasta ja koostuu yli 40 miljardista hohtavasta tähdestä.

Robert Gendler/Subaru Telescope

Tietoja galaksista

Lokakuussa voit tarkkailla Paikallisen galaksiryhmän kolmanneksi suurinta galaksia, Kolmion galaksia.

Kolmion tähdistöstä nimensä saanut galaksi on kaukaisin niistä kolmesta galaksista, jotka saattavat näkyä pohjoisilta leveysasteiltamme ilman kaukoputkea.

Noin 2,7 miljoonan valovuoden päässä Maasta sijaitseva galaksi koostuu noin 40 miljardista tähdestä, ja sen läpimitta on 60 000 valovuotta.

Linnunradassa tähtiä on noin 250 miljardia, ja sen läpimitta on 100 000 valovuotta. Kolmion galaksin kierteishaaroissa on valtavia vetykaasupilviä.

Niissä syntyy suuria tähtiä, joiden elinikä on varsin lyhyt ja lämpötila noin 40 000 astetta. Kolmion galaksissa muodostuu tähtiä selvästi enemmän kuin Paikallisen ryhmän suurimmassa galaksissa, Andromedassa.

©

Naapurustomme kolme valtagalaksia

Paikalliseen ryhmään kuuluu yli 50 galaksia, mutta sitä hallitsee kolme suurta galaksia.

Kolmion galaksi on yhteydessä Andromedaan ohuilla vetykaasusta ja tähdistä koostuvilla rakenteilla. Tämä johtunee siitä, että galaksit ohittivat toisensa lähietäisyydeltä 2–8 miljardia vuotta sitten.

Ne kiertävät yhä toisiaan, ja ilmeisesti niiden välimatka kutistuu jälleen. Tähtitieteilijät arvelevatkin, että Paikallisen ryhmän kolme suurta galaksia joutuvat antamaan periksi keskinäiselle vetovoimalleen neljän miljardin vuoden kuluttua.

Tuolloin Andromeda ja Linnunrata fuusioituvat, kun taas Kolmion galaksi ensin kiertää uutta suurgalaksia, ennen kuin se lopulta yhdistyy siihen tai sinkoutuu ulos Paikallisesta ryhmästä.

TÄHTIOPAS

Etsi Kolmion galaksi (tähtäin) Andromedan, Kolmion ja Kalojen tähdistöjen välistä.