Kaukainen galaksi näkyy paljain silmin

TÄHTIOPAS: 2,7 miljoonaa valovuotta – niin pitkä matka on Kolmion galaksiin, joka erottuu helposti taivaalta joulukuussa. Paras mahdollisuus sen tarkkailuun on kuun alussa.

Robert Gendler/Subaru Telescope

Tietoja galaksista

Joulukuussa voit tarkkailla Paikallisen galaksiryhmän kolmanneksi suurinta galaksia, Kolmion galaksia.

Kolmion tähdistöstä nimensä saanut galaksi on kaukaisin niistä kolmesta galaksista, jotka saattavat näkyä pohjoisilta leveysasteiltamme ilman kaukoputkea.

Noin 2,7 miljoonan valovuoden päässä Maasta sijaitseva galaksi koostuu noin 40 miljardista tähdestä, ja sen läpimitta on 60 000 valovuotta.

Linnunradassa tähtiä on noin 250 miljardia, ja sen läpimitta on 100 000 valovuotta. Kolmion galaksin kierteishaaroissa on valtavia vetykaasupilviä.

Niissä syntyy suuria tähtiä, joiden elinikä on varsin lyhyt ja lämpötila noin 40 000 astetta. Kolmion galaksissa muodostuu tähtiä selvästi enemmän kuin Paikallisen ryhmän suurimmassa galaksissa, Andromedassa.

Naapurustomme kolme valtagalaksia

Paikalliseen ryhmään kuuluu yli 50 galaksia, mutta sitä hallitsee kolme suurta galaksia.

• Linnunrata

Linnunrataan kuuluu noin 250 miljardia tähteä, ja sen läpimitta on 100 000 valovuotta. Siten se on ryhmän toiseksi suurin galaksi.

• Kolmion galaksi

Kolmion galaksi noin 2,7 miljoonan valovuoden päässä meistä on ryhmän kolmanneksi suurin. Ihanneoloissa sen saattaa juuri erottaa paljain silmin.

• Andromedan galaksi

Andromedan galaksi on ryhmän suurin: se sisältää suunnilleen biljoona tähteä. Sinne on matkaa noin 2,5 miljoonaa valovuotta.

Kolmion galaksi on yhteydessä Andromedaan ohuilla vetykaasusta ja tähdistä koostuvilla rakenteilla. Tämä johtunee siitä, että galaksit ohittivat toisensa lähietäisyydeltä 2–8 miljardia vuotta sitten.

Ne kiertävät yhä toisiaan, ja ilmeisesti niiden välimatka kutistuu jälleen. Tähtitieteilijät arvelevatkin, että Paikallisen ryhmän kolme suurta galaksia joutuvat antamaan periksi keskinäiselle vetovoimalleen neljän miljardin vuoden kuluttua.

Tuolloin Andromeda ja Linnunrata fuusioituvat, kun taas Kolmion galaksi ensin kiertää uutta suurgalaksia, ennen kuin se lopulta yhdistyy siihen tai sinkoutuu ulos Paikallisesta ryhmästä.

TÄHTIOPAS

Toimi näin

Ota mukaan kompassi ja kiikari ja lähde tutkimaan jättigalaksia.

• MISSÄ JA MILLOIN?

Kolmion galaksi näkyy paljain silmin, mutta ympäristössä täytyy silloin olla aivan pimeää. Joulukuun alussa, jolloin Kuu hohtaa vain heikosti, galaksi näkyy noin kello 23 lounaassa 40 astetta horisontin yläpuolella.

• NÄKYVYYS?

Jos tarkkailuolosuhteet eivät ole ihanteelliset, käytä kaukoputkea. Kaikilla kaukoputkilla – myös pienillä – erotat Kolmion galaksin.

• KUVAAMINEN?

Jos haluat kuvata galaksia, voit parantaa kuvan laatua ja yksityiskohtien määrää ottamalla sarjan yhtä pitkään valotettuja kuvia kaukoputken kautta ja kokoamalla kuvat yhteen.