Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Viiden hankkeen on määrä ratkaista Venuksen arvoitus

Tähtitieteilijät ovat löytäneet fosfiini-kaasua Venuksen kaasukehästä, ja kysymys kuuluukin nyt: onko naapuriplaneettamme kaasu elävien olioiden tuottamaa? Tulevina vuosina Venukseen lähetetään viisi luotainta paljastamaan totuus.

Fosfiini-kaasun löytyminen Venuksen kaasukehästä nousi etusivun otsikoihin. Nyt tutkijoilla on vastattavanaan kolme kysymystä:

• Ovatko molekyylit lähtöisin planeetan tiheän pilviverhon alla tapahtuvasta, tähän asti tuntemattomasta kemiallisesta prosessista?
  • Vai tuottavatko fosfiinin jonkinlaiset elämän muodot naapuriplaneetallamme?
  • Ja jos kaasu on syntynyt pieneliöiden toiminnasta, onko se ensimmäinen todiste Maan ulkopuolisesta elämästä?

Vastausta etsitään tulikuuman planeetan yllä leijuvasta pilviverhosta, ja tulevina vuosina Venukseen on lähdössä viisi luotainta.

DAVINCI sukeltaa Venuksen menneisyyteen

63 minuutin pituisella matkallaan kaasukehän läpi DAVINCI-luotain kerää kemiallisia näytteitä.

© NASA/GSFC

Nasa ei ole lähettänyt luotainta Venukseen yli 25 vuoteen, mutta nyt niitä on jonossa peräti kaksi: DAVINCI ja VERITAS.

Ensin mainittu luotain liitelee kaasukehän läpi ja kerää matkalla näytteitä. Juuri ennen laskeutumista se ottaa kuvia pinnasta.

Tarkoitus on selvittää, miten Venus noin 700 miljoonaa vuotta sitten muuttui planeetasta, jolla oli lauhkea ilmasto ja nestemäistä vettä, 460-asteiseksi pätsiksi.

Laukaisu: 2021

Järjestö: Nasa

VERITAS kartoittaa planeetan

VERITAS-luotaimen tehtävänä on laatia yksityiskohtainen kartta Venuksesta ja tutkia vulkaanista toimintaa.

Koko Venus on tiheiden pilvien peitossa, mutta VERITAS-luotaimen erityisen tutkajärjestelmän avulla Nasa aikoo laatia planeetan pinnasta yksityiskohtaisen kartan.

Luotain vie mukanaan myös spektrometrin, joka analysoi pinnan kemiallisen koostumuksen, ja antureita, jotka painovoimakenttää mittaamalla selvittävät planeetan sisuksen rakenteen.

VERITAS-luotaimen laukaisusta ei vielä ole tehty lopullista päätöstä, mutta jos sille näytetään vihreää valoa, tutkijat saavat uutta tietoa naapuriplaneettamme geologisista prosesseista.

Laukaisu: 2026

Järjestö: Nasa

Shukrayaan-1 analysoi kaasukehää

Intian avaruusjärjestö ISRO valmistelee Venukseen hanketta, jonka tarkoitus on kerätä näytteitä ja analysoida planeetan kaasukehän kemiaa.

Shukrayaan-1-luotain aiotaan lähettää Venuksen kiertoradalle jo kolmen vuoden kuluttua. Sen kantokyky on noin 100 kiloa, joten se voi viedä mukanaan paljon erilaisia laitteita sekä intialaisten että muunmaalaisten tutkijoiden työtä varten.

Laukaisu: 2023

Järjestö: ISRO

EnVision zoomaa Venuksen pintaan

EnVision kuvaa Venuksen pintaa 220–470 kilometrin etäisyydeltä.

Euroopan avaruusjärjestö Esa aikoo lähettää luotaimen Venuksen kiertoradalle neljäksi vuodeksi, jotta sillä on tarpeeksi aikaa tutkia tarkasti Venuksen pintaa.

EnVision-luotain pystyy valokuvaamaan yksityiskohtia peräti yhden senttimetrin tarkkuudella. Näin tutkijat saavat hyvin täsmällisen kuvan planeetan vulkaanisesta toiminnasta ja siitä, miten kaasukehä vaikuttaa pilviverhon alla olevaan pintaan.

Luotaimen tietojen pohjalta voidaan laatia aikajana Venuksen historiasta.

Laukaisu: 2032

Järjestö: Esa

Venera-D:ssä on kaksi luotainta yhdessä

Venera

Myös venäläiset avaruustutkijat suunnittelevat Venus-hanketta. Venera-D-luotaimessa on tehokas tutkajärjestelmä, jolla se analysoi pinnan yksityiskohtia kiertäessään Venusta kolmen vuoden ajan.

Pilvien läpi lasketaan myös laskeutumisalus, mutta pinnalla, missä lämpötila on 460 astetta ja pilvistä sataa rikkihappoa, laskeutujan odotettu toiminta-aika on vain kolme tuntia.

Hankkkeella on kaksi erityisen suotuisaa laukaisuikkunaa: ensimmäinen vuonna 2029 ja toinen 2031.

Laukaisu: 2029 tai 2031