Fermin paradoksi

Maailmankaikkeudessa on lukemattomia tähtiä. On siis lähes mahdoton ajatus, että universumissa ei olisi elämää muualla kuin Maassa. Nyt yksi tutkijaryhmä on esittänyt uuden teorian siitä, miksi emme vielä ole saaneet viestejä muilta sivilisaatioilta.

© ESO/N. Bartmann/spaceengine.org
Maailmankaikkeus - Elämä avaruudessa

Uusi teoria: Tämän vuoksi emme ole vielä saaneet viestejä avaruudesta

Emme vielä ole nähneet vilaustakaan avaruusolioista, sillä alienit odottavat kylmempiä aikoja. Näin arvelee tutkijaryhmä, joka on esittänyt uuden ratkaisun Fermin paradoksiin.

Missä kaikki ovat? Tämä kysymys on askarruttanut tutkijoita vuosikausia.

Italialaisen fyysikon Enrico Fermin kerrotaan huudahtaneen näin vuonna 1950, kun hän keskusteli lounaalla kollegojensa kanssa avaruusolentojen olemassaolosta.

Kysymys on sittemmin tunnettu Fermin paradoksina: yhtäältä on epätodennäköistä, että elämää olisi syntynyt ainoastaan Maassa, mutta toisaalta emme ole vielä myöskään saaneet todisteita siitä, että avaruusolentoja on olemassa.

Avaruusolentojen supertietokone

Nyt yksi tutkijaryhmä on esittänyt uuden ratkaisun kuuluisaan ongelmaan: avaruusolentoja on olemassa, mutta ne odottavat oikeita olosuhteita, jotka sopivat paremmin niiden konepohjaiselle yhteiskunnalle.

Uuden tieteellisen selityksen takana on kolme tutkijaa – yhden tutkimusala on neurotiede, toisen tekoäly ja kolmannen kosmologia. Tutkijat perustavat teoriansa sekä tehtyihin havaintoihin että laskelmiin.

1. Kehittyneet sivilisaatiot ovat jo siirtyneet elämään, jota ohjaavat koneet ja tietokoneet.

2. Tietokoneiden laskentateho on nopeampi silloin, kun ympäristö on kylmä.

Maailmankaikkeus kylmenee

Blogissaan kaksi niin kutsutun estivaatio- eli horroshypoteesin esittäneistä tutkijoista selittää, että avaruuden älykkäät sivilisaatiot ovat tällä hetkellä eräänlaisessa horrostilassa. Ne odottavat, että universumi jäähtyy niin paljon, että niiden tietokonevetoinen sivilisaatio toimii tehokkaasti.

Tutkijat toteavat myös, että maailmankaikkeuden taustalämpötila laskee sitä mukaa kuin universumi laajenee.